آفتاب

مذاکرات المستقبل و حزب‌الله؛ تسهیل انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان

مذاکرات المستقبل و حزب‌الله؛ تسهیل انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان

اهمیت مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و حتی با وجود اختلافاتی که میان این دو درخصوص مساله ریاست‌جمهوری وجود دارد، اما همگان به این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان نگاه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان روز به روز برای همگان و به ویژه مسوولان دوطرف مهمتر می‌شود. هر کدام از این دو گروه بر لزوم پیشبرد اوضاع و عدم مانع‌تراشی برای انتخاب رئیس‌جمهور آتی حتی با وجود کندی در رسیدن به نتایج چشمگیر، تاکید دارند. طرف‌های اصلی تاکید می‌کنند که مذاکرات را تا زمان انتخاب رئیس‌جمهور متوقف نخواهند کرد.

برخی از شاخص‌هایی که دو طرف را به ادامه مذاکرات ترغیب می‌کند، موارد زیر هستند:

1- فضای مثبتی که در نتیجه دیدار علی عواض العسیری، سفیر عربستان در بیروت با مسوولان و شخصیت‌های لبنانی به وجود آمد. وی حتی در این دیدارها پیش‌بینی کرده که رئیس‌جمهور لبنان ظرف دو ماه انتخاب شود.

العسیری در دیداری که با برخی مسوولان مسیحی لبنان داشت بر حمایت عربستان از هرگونه تلاش برای کمک به مسیحیان و لزوم آمادگی جهت مقابله با خطراتی که متوجه مسیحیان در منطقه است به ویژه در عراق و سوریه تاکید کرد.

وی تاکید کرد که شرایط و اوضاع در حال بهتر شدن است و این مساله به انتخاب رئیس‌جمهور کمک می‌کند. العسیری در دیدار دو هفته پیش خود پیش‌بینی کرد که رئیس‌جمهور لبنان ظرف دو ماه انتخاب شود. وی تاکید کرد که عربستان با جدیت برای انتخاب رئیس‌جمهور لبنان تلاش می‌کند.

العسیری همچنین به پیشرفت مهمی که در موضع میشل عون، رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر لبنان به وجود آمده و آمادگی وی جهت گفت‌وگو درباره مساله ریاست‌جمهوری، اشاره کرد.

العسیری در دیدار با فیصل کرامی، یکی از وزرای سابق لبنان نیز اعلام کرد که تفاهم داخلی در میان تمامی گروه‌های لبنانی ایجاد شده است.

2- سفر دو هفته پیش سمیر جعجع، رئیس حزب "القوات اللبنانیه" به ریاض و گفت‌وگوی وی در خصوص مساله ریاست‌جمهوری یکی دیگر از شاخص‌هایی است که المستقبل و حزب‌الله را به ادامه مذاکرات تشویق می‌کند تا جایی که یک مسوول عربستانی عالی‌رتبه در گفت‌وگو با سمیر جعجع نام نامزد اصلی ریاست‌جمهوری لبنان را مطرح کرد و جعجع با اینکه می‌دانست که روابط مستحکمی میان این نامزد و مسوولان عربستانی وجود دارد، اما وی آن را تایید نکرد.

ذکر نام این نامزد از سوی ریاض نشان‌دهنده تمایل عربستانی‌ها به پیشبرد مساله ریاست جمهوری لبنان و خارج کردن آن از رکود است. این موضع همچنین نشان‌دهنده آمادگی عربستان برای جدا دانستن انتخابات ریاست جمهوری لبنان از پرونده سوریه و فراهم کردن شرایط برای حفظ ثبات داخلی در این کشور است.

3- دیدگاه مثبت ایران و سفر مسئولان ایرانی به بیروت و دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان که درخصوص رخدادهای منطقه و لبنان به ویژه مساله ریاست جمهوری مذاکراتی انجام شده است.

در این دیدارها همچنین درخصوص موضع تهران نسبت به مساله ریاست‌جمهوری لبنان و تلاش ایران برای حل این مساله گفت‌وگو شد. تمامی این اوضاع منعکس‌کننده فضای مثبت برای انتخاب رئیس‌جمهور آتی است.

همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان یکی از کسانی است که دو گروه المستقبل و حزب‌الله را برای ورود به مذاکراتی که در آن درخصوص کاهش خفقان داخلی گفت‌وگو شود، تشویق کرد.

بر این اساس مذاکرات پیش از انتخاب رئیس‌جمهور متوقف نخواهد شد. در تایید این مساله می‌توان به خلاصه دور مذاکرات المستقبل و حزب‌الله اشاره کرد این دو گروه بر سر اصل مبارزه با تروریسم با هم توافق دارند.

تعیین جدول کاری مذاکرات میان حزب‌الله به دلیل پافشاری این حزب بر ادامه مشارکت در جنگ علیه تروریسم در سوریه و پافشاری جریان المستقبل بر حمایت از سرنگونی نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با مشکلاتی مواجه شد. اما اخیراً المستقبل و حزب‌الله جلسه اول مذاکرات خود را برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N650755

وبگردی