آفتاب
گفت‌وگوی اسلام و بودیسم

محقق‌داماد: بشر امروز از فقدان معنویت در عذاب است

محقق‌داماد: بشر امروز از فقدان معنویت در عذاب است

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت: آنچه که بشر امروز از آن در رنج و عذاب به سر می‌برد فقدان معنویت است.

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت: آنچه که بشر امروز از آن در رنج و عذاب به سر می‌برد فقدان معنویت است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد طی سخنانی در نشست گفت‌وگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»اظهار کرد: گذشته از رنج‌هایی که بشریت در طول تاریخ متحمل شده، دنیای کنونی ما از مسائل بسیاری از جمله بیماری‌های مسری و خانمان‌سوز، تغییر شرایط اقلیمی، کمبود مواد غذایی، حوادث طبیعی غیرمنتظره و ... رنج می‌برد.

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم ادامه داد: به نظر من آنچه که از همه این‌ها مهم‌تر است فقدان معنویت است که بشر از آن در رنج و عذاب است.

وی اظهار کرد: سوال این است که چه راهی برای درمان است و چه کسی در این رابطه مسئولیت دارد؟ اینکه گفته می‌شود تنها راه پناه آوردن به سایه دین است پاسخ درستی است. اما مفسر دین کیست و با چه برداشتی؟ مگر نه این است که در زمان حاضر اکثر جنایاتی که در منطقه ما اتفاق افتاده به نام دین صورت گرفته است؟ مگر نه این است که به نام دین دیگران را برده کردند؟ مگر نه این است که عده‌ای به نام دین، تحصیل را برای دیگران ممنوع کردند؟

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم تصریح کرد: بنابراین دین به تنهایی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد و به نظر من ما به جای داشتن ادیان مختلف و بحث‌های کلامی بر سر ادیان باید میزان تعقل در فهم دینی را اصل قرار دهیم.

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم با بیان این‌که «قبل از ورود در هر دین باید بپذیریم که یک انسان عاقل هستیم» گفت: اگر قرار باشد تقلید کورکورانه و دریافت‌های احساسی داشته باشیم نتیجه‌اش همان بلایی است که در دوران مختلف تاریخ به نام دین بر سر بشر آمده است.

محقق‌داماد با اشاره به تعبیر بصیرت که در قرآن کریم در این رابطه به کار برده شده است، گفت: من از حاضرین در این جلسه می‌خواهم نگاهی به اسلام شیعی کنند که عقل را به عنوان اصل قرار می‌دهد. همچنین از سازمان فرهنگ و ارتباطات می‌خواهم برای معرفی الهیات شیعه به دنیای ادیان همت کند.

بر اساس این گزارشف گفت‌وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم، به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها‌ی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور رهبران و اندیشمندان عالیرتبه بودایی از کشورهای سریلانکا، میانمار و تایلند و نیز اندیشمندان مسلمان از ایران‌، با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» برگزار شد.

انتهای پیام

کد N650407

وبگردی