آفتاب
وزارت بهداشت:

سوء مصرف 0.3 درصدی الکل در ایران/فعالیت نخستین مرکز ترک الکل در پایتخت

سوء مصرف 0.3 درصدی الکل در ایران/فعالیت نخستین مرکز ترک الکل در پایتخت

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمارهای وابستگی و همچنین سوء مصرف الکل در کشور، اقدامات انجام شده در جهت پیشگیری و کنترل مصرف الکل در کشور را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌دکتر احمد حاجبی در حاشیه مراسم افتتاحیه همایش دو روزه سوء مصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی گفت: بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2014، پنج درصد از ساکنان منطقه امرو (مدیترانه شرقی) در سال یک بار الکل مصرف کرده‌اند. این آمار در آمریکا و اروپا چندین برابر است.

وی با بیان اینکه یک میلیون ایرانی مصرف سالانه یک بار الکل را داشته‌اند، افزود: آمارهایی که در سال 90 از سوی وزارت بهداشت جمع آوری شده حاکی از آن است که حدود یک میلیون نفر در سال یک بار الکل مصرف می‌کنند. عدد به دست آمده از نتایج این تحقیقات 1.7 درصد بود.

حاجبی همچنین با اشاره به آمار وزارت بهداشت در سال 91 خاطر نشان کرد: در این آمار مشخص شد که حدود 0.7 درصد مردم دارای وابستگی به الکل هستند و تنها 0.3 درصد سوء مصرف الکل دارند.

مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت گفت: از سال 91 پیشگیری و درمان مصرف الکل را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به ابلاغ پروتکل درمان اعتیاد از اواخر سال گذشته در مورد آخرین وضعیت اجرای آن اظهار کرد: اکنون در حال سطح بندی آن هستیم البته نمی‌توانیم بگوییم که شخص با یک بار مصرف معتاد می‌شود؛ چرا که بررسی این موضوع بستگی به نوع مصرف و همچنین خود فرد دارد.

وی در عین حال تاکید کرد که مصرف الکل حتی برای یک بار نیز قطعا آسیب‌هایی را به بدن وارد خواهد کرد.

در ادامه این همایش دکتر نوروزی، رییس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت نیز از فعالیت نخستین مرکز اقامتی برای مصرف کنندگان الکل در تهران خبر داد.

وی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی این مرکز گفت: مراکز اقامتی که برای ترک مصرف الکل فعالیت می‌کنند مانند مراکز ترک اعتیاد نیست و تمامی مراحل آن از پایه طبی برخوردار است. به همین دلیل تمام این مراکز از سوی وزارت بهداشت و تحت نظارت مستقیم پزشکان متخصص اداره خواهند شد.

وی درباره محل این مرکز که در تهران دایر شده، گفت: فعلا نخستین مرکز در خیابان حبیب اللهی افتتاح شده و بحث درمان را به شکل پایلوت آغاز کردیم. اگر به نتیجه برسیم توسعه مراکز را در دستور کار قرار خواهیم داد. به دنبال این هستیم تا در این مراکز خدمات هم به شکل سرپایی و هم به شکل اقامتی به مراجعه کنندگان ارائه شود.

انتهای پیام

کد N650357

وبگردی