آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آنکارا را به حمایت از داعش متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آنکارا را به حمایت از داعش متهم کرد

دیده بان حقوق بشر سوریه، دولت ترکیه را به حمایت از گروه تروریستی داعش در سوریه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، رامی عبدالرحمان،‌ مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفتگویی مطبوعاتی گفت: ترکیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ورود شبه نظامیان غیر سوری را از طریق فرودگاه‌ها و یا بنادر خود فراهم و پیوستن آنان به گروه تروریستی داعش را تسهیل می‌کند.

عبدالرحمان با اشاره به اینکه حمایت‌های آنکارا از گروه‌های تروریستی موضوع تازه‌ای نیست و از سال 2011 و پیش از تشکیل داعش در سوریه، ترکیه اجازه ورود صدها شبه نظامی لیبیایی را از خاک این کشور به سوی سوریه صادر می‌کرده گفت: روشن است که مسئولان ترکیه از ورود هزاران شبه نظامی باخبر هستند و ما امروز از صدها شبه نظامی حرف نمی‌زنیم بلکه صحبت از هزاران شبه نظامی و به صورت دقیق تر بیش از 20 هزار تن است که از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شده و به داعش پیوسته‌اند و آخرین مورد هم مربوط به شهر کوبانی است که یکی از این شبه نظامیان وابسته به داعش با یک خودروی بمب گذاری شده از مرزهای ترکیه وارد کوبانی شد و خود را در گذرگاه مرزی منفجر کرد.

مدیر مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه ادامه داد: اگر حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم ترکیه نبود اعضای داعش نمی‌توانستند بیش از 350 روستای اطراف شهر کوبانی را تصرف کنند. علاوه بر اینها ترکیه شبه نظامیان خارجی را هم به مناطق مختلف سوریه گسیل داده تا آنها با گروه‌های کرد و گروه‌های دیگر درگیر شوند.

وی گفت: گروه تروریستی داعش از سوی منابع مختلفی تامین می‌شود، از جمله اینکه این گروه تروریستی بر چاه‌های نفت سوریه و عراق کنترل دارد و دارایی‌های زیادی در شهر الرقه و دیگر شهرهای سوریه دارند. همچنین دارایی‌هایی از منابع خارجی دارند.

رامی عبدالرحمان در ادامه موافقت خود را با اظهارات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در این مورد که تقسیم سوریه به دولت‌های کوچک خطر و تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی کشورهای عربی است، اعلام کرد و گفت: تقسیم سوریه نه تنها کشورهای عربی را تهدید می‌کند بلکه برای کل منطقه خاورمیانه خطر آفرین است.

وی ادامه داد: برخی بر این باورند که حمایت از تقسیم سوریه بهتر از این است که یکدیگر را بکشیم. اما ما نمی‌خواهیم سوریه تقسیم شود و یا با یکدیگر بجنگیم . ما خواهان کشوری دموکرات در سوریه هستیم.

وی ادامه داد: موضوع تقسیم سوریه مطرح است و برخی قصد دارند به عنوان راه حل برای نجات سوریه این مساله را با کشورهای غربی مطرح کنند. اما نجات سوریه تنها از طریق اتحاد مردم این کشور و یکپارچگی گروه‌های مختلف مذهبی، نژادی و طایفه‌ای سوریه است.

وی درباره سقوط هواپیمای اردنی بر فراز شهر الرقه و اخبار ضد و نقیض پیرامون این مساله گفت: هواپیمای اردنی یک مشکل فنی داشته و به همین دلیل هم مجبور به پرواز در ارتفاع پایین شده است و با وجود شلیک‌های داعش به سمت هواپیما، خلبان نتوانسته اقدامی مناسب انجام دهد و خبر صحیح این است که داعش با موشک دوش پرتاب، این هواپیما را هدف گرفته است.

عبدالرحمان گفت: ما طرفدار مردم سوریه هستیم نه هیچ گروه دیگری و تمام تلاش خود را نه برای تبلیغ یک رژیم یا سازمان خاص که برای تشکیل کشوری آزاد و دموکرات که در آن عدالت و برابری برقرار باشد، انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N650320

وبگردی