آفتاب
طی ۹ ماهه گذشته/

۳۲ مورد بیماری هاری بین حیوانات مختلف در خراسان رضوی مشاهده شد

۳۲ مورد بیماری هاری بین حیوانات مختلف در خراسان رضوی مشاهده شد

مشهد- كارشناس اداره قرنطینه اداره كل دامپزشكی خراسان رضوی از كشف ۳۲ مورد هاری در ۹ ماهه گذشته سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا افشاریان ظهر دوشنبه در جلسه كارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی كه در محل اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد اظهار كرد: سال گذشته در خراسان رضوی ۲۶ مورد بیماری هاری در بین حیوانات مختلف مشاهده شد.

كارشناس اداره قرنطینه اداره كل دامپزشكی خراسان رضوی افزود: با وجود افزایش واكسیناسیون و مراقبت های بهداشتی اما در سال جاری ما با افزایش مشاهده بیماری هاری در سطح استان مواجه شدیم كه این آمار تاكنون و در ۹ ماهه گذشته سال جاری ۳۲ مورد بوده است.

همچنین محمد رضا رویگری یكی دیگر از نمایندگان دامپزشكی استان در كارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی به اثرات كاهش بارندگی و خشكسالی در پرورش دام اشاره و اظهار كرد: پرورش دام همیشه نیازمند بارش خوب باران است و ما برای تامین خوراك دام نیازمند بارندگی مناسب هستیم.

وی افزود: علاوه بر بارندگی مناسب، سرما و گرمای هوا نیز می تواند بر كاهش یا افزایش دام و طیور تاثیر گذاشته و مانند سرمای چند سال گذشته ای كه در خراسان رضوی بوجود آمد مشكلاتی را برای دامداران ایجاد كند.

رویگری همچنین به خطراتی كه عدم توجه به آنفلوآنزای حاد پرندگان می تواند به وجود بیاورد اظهار كرد: آنفلوآنزای حاد پرندگان مانند آنفلوآنزای نرمال نیست و برخورد با این نوع بیماری هم از جنبه های مختلف متفاوت خواهد بود.

وی افزود: سازمان دامپزشكی در چند سال گذشته كه آنفلوآنزا در برخی از كشورهای جهان شیوع زیادی پیدا كرد با اجرای اقداماتی پیشگیرانی از جمله معدوم كردن میلیون ها قطعه مرغ و طیور از گسترش و شیوع این بیماری در كشور جلوگیری كرد.

كارشناس اداره مدیریت بهاشت و كنترل بیماری های طیور اداره كل دامپزشكی خراسان رضوی بیان كرد: خوشبختانه در سال جاری موردی از بیماری آنفلوآنزا در استان مشاهده نشده اما این مسئله نباید در انجام اقدامات پیشگیرانه ما تاثیر منفی داشته باشد.

کد N648873

وبگردی