آفتاب

رژیم صهیونیستی حفاری چاه‌های نفت در بلندی‌های جولان را آغاز کرد

رژیم صهیونیستی حفاری چاه‌های نفت در بلندی‌های جولان را آغاز کرد

با چراغ سبز دادگاه عالی شهر بیت‌المقدس، یک شرکت آمریکایی - اسرائیلی مبادرت به حفاری و استخراج نفت در 10 نقطه مختلف در بلندی‌های اشغالی جولان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ایوی ایتام، ژنرال نیروهای ذخیره که ریاست شرکت «اوفک» را برعهده دارد و امتیاز این حفاری را برنده شده، گفت: این شرکت نسبت به فرصت حاصل شده برای استخراج نفت بسیار خوش‌بین است. زمانی که از وی پرسیده شد در صورت انجام مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن جولان به صاحبانش وضعیت این شرکت چگونه خواهد بود، گفت: براساس قانون اسرائیل بلندی‌های جولان بخشی از اسرائیل است و ما به این قانون پایبند هستیم.

وی ادامه داد: ما با یک طرح صهیونیستی بزرگ مواجه هستیم چراکه استخراج نفت در اسرائیل باعث می‌شود اسرائیل با فروش نفت استقلال بیشتری یابد و میلیاردها دلار را به خزانه آن وارد کند.

گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال بلندی‌های جولان از سال 1967 نفت این منطقه را استخراج می‌کند. البته این رژیم در سال 1981 و با مصوبه کنست (پارلمان) در مورد الحاق جولان به مرزهای تحت حاکمیت اسرائیل به این حفاری و استخراج‌ها سرعت بخشید و هرگز به اعتراضات رسمی سوریه در سازمان ملل اهمیتی نداد.

اما اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با آغاز مذاکرات صلح با سوریه در سال 1992، دستور توقف حفاری‌ها را صادر کرد.

این در حالی است که کابینه بنیامین نتانیاهو در سال گذشته با اعطای مجوز حفاری و استخراج به شرکت «اوفک»، این دستور را لغو کرد.

این شرکت از حدود 10 سال قبل حفاری و استخراج نفت در سرزمین‌های اشغالی و همچنین کرانه باختری را آغاز کرده اما در این راه شکست خورده است.

این شرکت حفاری‌های خود را به بلندی‌های جولان منتقل کرد اما سازمان‌های حمایت از محیط زیست مانع فعالیت این شرکت شدند و برای توقف فعالیت‌های این شرکت به دستگاه‌های قضایی مراجعه کردند. این سازمان‌ها معتقدند که حفاری در این منطقه به محیط‌ زیست آسیب می‌زند و خطر ایجاد بدترین تغییرات را در زندگی ساکنان دارد. این درخواست‌ها به دادگاه عالی هم ارسال شد اما این دادگاه به طور کلی اشغالی بودن بلندی‌های جولان را نادیده گرفت و با آن به عنوان یک موضوع زیست محیطی برخورد کرد.

این در حالی است که این دادگاه مطلع است که براساس ماده 4 کنوانسیون ژنو، حفاری و استخراج نفت در مناطق اشغالی، سوءاستفاده از منابع طبیعی است.

دادگاه عالی چراغ سبز آغاز حفاری‌ها را به این شرکت اعطا کرد و تنها چند شرط برای کاهش آسیب‌ها و خطرات حفاری‌ها برای محیط زیست در نظر گرفت. این دادگاه دستور داد عمق حفاری‌ها از یک کیلومتر از عمق زمین بیشتر نباشد.

انتهای پیام

کد N648386

وبگردی