آفتاب

درخواست حماس از مقامات فلسطینی برای بازپس‌گیری طرح پایان اشغالگری

درخواست حماس از مقامات فلسطینی برای بازپس‌گیری طرح پایان اشغالگری

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" از سران سازمان آزادی بخش فلسطین خواست پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری را پس بگیرند و به شکست خود در روند صلح اذعان کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، جنبش حماس در بیانیه‌ای از سازمان آزادی بخش فلسطین (فتح) خواست تا به منظور ایجاد استراتژی ملی یکپارچه برای بازپس گیری حقوق پایمال شده ملت فلسطین به از سرگیری تلاش‌ها در این خصوص بازگردد و از هرگونه اقدامی که باعث امتیازدهی به ضرر حقوق مردم فلسطین می‌شود، خودداری کند.

حماس ضمن مخالفت با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به شورای امنیت ارائه شود، اعلام کرد که این پیش‌نویس به امتیازدهی‌ها علیه حقوق مردم فلسطین منجر می‌شود که این مساله قابل قبول نیست و متن این پیش‌نویس باعث نابودی و از بین رفتن فلسطینی‌ها می‌شود.

حماس در بیانیه‌ی خود تاکید کرد: متن این پیش‌نویس تنها به نمایندگی از تلاش‌های گروه اجرایی محدودی یعنی سازمان آزادی بخش فلسطین مطرح شده و بنا به خواسته تمام ملت فلسطین نبوده و بندهای این پیش‌نویس به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

حماس تصریح کرد: در این پیش‌نویس بندهایی آمده که ارائه هرگونه مطالبات سیاسی فلسطین در آینده با مشکل رو به رو می‌سازد چرا که ارائه این پیش‌نویس به منزله اذعان غیرمستقیم به موجودیت یهودی رژیم صهیونیستی است و این به معنای دادن حق اشغالگری جدید به رژیم صهیونیستی در اراضی ماست که در نهایت حق بازگشت آوارگان به کشور را لغو می‌کند.

حماس هشدار داد که این پیش‌نویس طبق مبانی جدید خود روند جایگزینی خطرناکی را در قبال حقوق تاریخی و قانونی فلسطین ارائه می‌کند که این مبانی جدید تنها راه حل ممکن را توافق بر سر برگزاری مذاکرات در مدت زمانی مشخص می‌داند، که در این صورت تمام حقوقی را که مردم فلسطین به بهای سنگین آن‌ها را به دست آوردند، پایمال می‌شود.

حماس در ادامه عنوان داشت: حقوق ملی ما هیچ گاه به قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط نبوده بلکه حقوق مردم ما اصالت تاریخی دارد و ما هرگز از خواسته‌های قانونی خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم و در این خصوص تنها به صدور یک قطعنامه از سوی یک نهاد بین‌المللی دلخوش نیستیم چرا که اگر قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل کارساز بود تاکنون به نفع مردم ما دست به اقدامی جدید می‌زد.

جنبش مقاومت اسلامی در پایان از اتحادیه عرب خواست تا از گذاشتن سرپوشی سیاسی بر این پیش‌نویس خودداری کنند.

حماس از تمامی طرف‌ها و گروه‌های فلسطینی داخل و خارج خواست تا با ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت مخالفت کنند و اجازه ندهند که چنین طرح‌هایی مقاومت و پایداری مردم فلسطین را نادیده بگیرد.

منابع فلسطینی نیز در این رابطه اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری امروز (دوشنبه) به شورای امنیت ارائه می‌شود، در حالی که ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه اصلاح شده امروز از طریق اردن تقدیم شورای امنیت می‌شود تا فردا یا چهارشنبه درباره آن رای ‌گیری شود.

انتهای پیام

کد N648311

وبگردی