آفتاب

دولت آمریکا از پرداخت باج به داعش برای آزادی "جیمز فولی" امتناع کرده بود

دولت آمریکا از پرداخت باج به داعش برای آزادی "جیمز فولی" امتناع کرده بود

براساس گزارش‌ها، یکی از فرماندهان گروه تروریستی داعش برای آزادی "جیمز فولی"، خبرنگار آمریکایی که در گروگان داعشی‌ها بود و سرانجام سر بریده شد، 750 هزار دلار پیشنهاد داده بوده اما دولت آمریکا آن را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، پیش از این روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده بود که پس از شکست آمریکایی‌ها برای آزادسازی فولی در ماه ژوئیه، گروه داعش نماینده‌ای را برای دیدار با یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا به ترکیه فرستاده تا درباره توافقی برای آزادسازی وی و دیگر گروگان آمریکایی صورت گیرد.

اما این مامور حتی دیدار با این نماینده داعشی را نپذیرفت در صورتی که به وی در این باره هشدار داده شده بود.

به طور قطع این مساله درد خانواده فولی را تشدید خواهد کرد و این سوال را برای آنها ایجاد می‌کند که علت رد کردن این پیشنهاد از سوی دولت آمریکا چه بوده است؟

درمقابل اما دولت‌های اروپایی با پرداخت باج به گروگانگیرها باعث آزادی شهروندان خود شدند؛ اقدامی که آمریکا آن را در جهت ترویج آدم‌ربایی توصیف کرده است.

گفته می‌شود فرستاده داعشی‌ها که با مامور اطلاعاتی آمریکایی به نام "دارن" گفت‌وگو کرده، شیخ عبدالله الجراح النصیر نام داشت.

با این حال برخی از همراهان النصیر می‌گویند، آنها دارن را دیده‌اند اما او از گفت‌وگو با آنها خودداری کرد. به گفته یکی از این همراهان پس از اطلاع دادن به دارن برای دیدار با شیخ النصیر وی تنها یک پاسخ داده و گفته: ما با تروریست‌ها ملاقات و گفت‌وگو نمی‌کنیم.

در نمونه دیگر از واکنش آمریکایی‌ها به گروگانگیری، خانواده "پیتر کانسیک"، گروگان آمریکایی دیگری که به دست داعش کشته شد، پس از اینکه دولت این کشور از مذاکره با این گروه خودداری کرد، خود مسوول گفت‌وگو با آنها را بر عهده گرفت.

گفته می‌شود یکی از اعضای این خانواده با مردی به نام "شیخ محمد" از نیروهای داعش درباره آزادی پیتر گفت‌وگو و مبلغ 100 هزار دلار را فقط پیش از گفت‌وگو درخواست کرده بوده. با این حال در نهایت داعشی‌ها برای آزادی کانسیک مبلغ 20 میلیون دلار را مطرح می‌کنند و پس از درخواست خانواده گروگان مبنی بر نشان دادن شواهدی از زنده ماندن پیتر، وی را به قتل می‌رسانند.

انتهای پیام

کد N648131

وبگردی