آفتاب
مصباحی‌مقدم:

قدم‌هایی برای ایجاد شرکت‌های وقفی برداشته شده است

قدم‌هایی برای ایجاد شرکت‌های وقفی برداشته شده است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در صورت وجود فرهنگ وقف در جامعه شکاف طبقاتی پدید نمی‌آید و گروه‌های اجتماعی مقابل هم قرار نمی‌گیرند و تضاد منافع در بین مردم ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در همایش وقف و اقتصاد که در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: وقف مصداق صدقه جاریه است و مدامی که موقوفه باقی باشد صاحب وقف هم اجر می‌برد و بر نامه اعمال او افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) از نخستین کسانی است که وقف را بنیان نهاده، یادآور شد: در اهمیت موقوفات کشور ما همین بس که یکی از صاحب نظران می‌گوید یک سوم اراضی کشاورزی و باغ‌ها در کشور ما موقوفه بوده است البته در ادوار مختلف موقوفات محو شده و اکنون سازمان اوقاف به دنبال احیای این موقوفات است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقف بخشی از نیازمندی‌های کشور را تامین می‌کند، تصریح کرد: اسلام اقتصاد را با معنویت، لطافت، خیرخواهی و عنایت ثروتمندان و عطف توجه آنها به نیازمندان همراه کرده است. در چنین فضایی شکاف طبقاتی پدید نمی‌آید، دو گروه اجتماعی مقابل هم قرار نمی‌گیرند و تضاد منافع در میان مردم نیز پدید نمی‌آید بنابراین می‌توان وقف را یکی از مظاهر لطافت در اندیشه اسلامی عنوان کرد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه استفاده از موقوفات در دیگر کشورهای دنیا هم رواج دارد، گفت: در کشورهای غربی دانشگاه‌های وقفی وجود دارد بنابراین علم و فناوری در برخی کشورهای جهان حاصل وقف است.

وی با اشاره به اراده سازمان اوقاف برای احیای وقف تاکید کرد: البته در مقابل این کار مقاومت‌هایی وجود دارد چرا که منافع اشخاص اقتضا می‌کند اسناد رو نشود و اگر هم رو شد به آن اعتنایی نشود اما آنچه باید مورد توجه باشد این است که اوقاف باید بایستد و حقوق وقف را که حقوقی تاریخی، اسلامی، الهی و مردمی است احقاق کند اگرچه به نام اشخاص شده باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه موقوفات باید با پشتوانه قانونی احیا شود، گفت: آنچه به وقف آسیب می‌زند استفاده غیربهینه از وقف است که فرهنگ وقف را زیر سوال می‌برد و علاقه به وقف را کاهش می‌دهد در حالیکه اگر وقف احیا شود علاقه به آن هم شدت پیدا می‌کند.

مصباحی‌مقدم بر لزوم یافتن راه‌هایی برای تشویق مردم به وقف نیز تاکید کرد و افزود: ما نباید وقف را منحصر به زمین، مستغلات و املاک کنیم بلکه باید دامنه آن را باز کنیم و اجازه دهیم اگر کسی 100 هزار تومان و حتی 10 هزار تومان داشت وارد وقف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کمیته فقهی بورس که با حضور پنج نفر از مجتهدان برگزار شد بحثی در مورد ایجاد شرکت‌های وقفی داشتیم و خوشبختانه حاصل بحث این بود که می‌توان شرکت‌های سهامی وقف ایجاد کرد که افراد سهام وقف بخرند و برای اینکه این شرکت‌ها در بورس فعال باشند می‌توان 70 درصد سهام وقف تعیین کرد و 30 درصد مابقی غیرموقوفه باشد تا مرتب خرید و فروش شود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه قدم‌هایی برای ایجاد شرکت‌های وقفی برداشته شده، اظهار کرد: بنابراین برای اینکه افراد اقدام به وقف نیست نیازی نیست که حتما میلیونر یا میلیادر باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت که با ترویج فرهنگ وقف در جامعه ارتباط بین ثروتمند و فقیر ایجاد می‌شود و همبستگی اجتماعی، اخلاقی و برادری در جامعه به وجود می‌آید.

انتهای پیام

کد N648027

وبگردی