آفتاب

درخواست پارلمان اردن برای لغو توافقنامه واردات گاز از تل‌آویو

درخواست پارلمان اردن برای لغو توافقنامه واردات گاز از تل‌آویو

رئیس کمیسیون انرژی پارلمان اردن از دولت این کشور خواست تا توافقنامه واردات گاز از تل‌آویو به اردن را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، جمال قموه، رئیس کمیسیون انرژی پارلمان اردن در نشست خود با نمایندگان سندیکاهای اردنی با اشاره به توافقنامه واردات گاز از تل‌آویو به اردن از دولت خواست تا از سرمایه‌های طبیعی کشور استفاده کرده و هزینه‌های تامین انرژی از دوش مردم بردارد.

وی همچنین از دولت خواست تا توافقنامه واردات گاز از تل‌آویو به اردن را لغو کند.

و دبیرکل حزب (اردن قویتر) نیز ضمن مخالفت با امضای این توافقنامه، جایگزین کردن راه حل‌های دیگر برای رفع مشکل انرژی در اردن را خواستار شد.

رئیس اتحادیه دندانپزشکان اردن نیز از دولت خواست تا راه حل دیگری برای رفع مشکل انرژی کشور پیدا کند و هزینه‌های ناشی از تامین انرژی را از دوش مردم بردارد.

پارلمان اردن در دهم دسامبر جاری با اکثریت آراء نمایندگان، مخالفت خود را با امضای توافقنامه 15 ساله واردات گاز از تل‌آویو اعلام کردند.

پیشتر شرکت انرژی آمریکایی (نوبل انرژی) و صاحب امتیاز استخراج گاز از اسرائیل اعلام کرد که به منظور صادرات 15 ساله گاز از تل‌آویو به اردن با شرکت انرژی ملی این کشور توافقنامه‌ اولیه‌ای به قیمت 15 میلیارد دلار امضا کرده است.

تل آویو یکی از تامین کننده‌های اصلی انرژی در اردن به شمار می‌رود.

از سوی دیگر محمد حامد، وزیر انرژی و معدن اردن در سخنانی مقابل پارلمان این کشور اعلام کرد: خرید گاز از شرکت آمریکایی نوبل، آینده اردن را تهدید نمی‌کند و اقتصاد کشور ما را در دست هیچ کشوری قرار نمی‌دهد.

محمد مومنی، سخنگوی رسمی اردن نیز اعلام کرد: اردن وابسته به گاز اسرائیل نیست.

سخنگوی دولت اردن تصریح کرد: اردن باید به شکل امن انرژی مورد نیاز خود را تامین کند بنابراین چاره‌ای ندارد جز اینکه انرژی مورد نیاز خود را از کشورهای دوست همچون فلسطین، مصر و قطر دریافت کند، به همین خاطر کشور به دنبال گزینه‌های بهتری است تا بتواند با روش‌های مناسب انرژی مورد نیاز خود را تامین کند.

وی تاکید کرد: توافقنامه خرید گاز از اسرائیل یکی دیگر از گام‌هایی است که اردن برای سرعت بخشیدن به روند تامین انرژی مورد نیاز خود اتخاذ کرد؛ چرا که هنوز این توافقنامه امضا نشده و در خصوص قیمت آن نیز صحبتی صورت نگرفته و تنها چیزی که هم اکنون اتفاق افتاده این است که دو شرکت مساله خرید گاز را مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N647905

وبگردی