آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری کرواسی به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری کرواسی به دور دوم کشیده شد

رئیس‌جمهور کنونی کرواسی نتوانست در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکثریت آراء را به دست آورد و باید به همراه رقیب خود در دور دوم انتخابات که قرار است 11 ژانویه سال 2015 (21 دی) برگزار شود، شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از شمارش 98 درصد آرای انتخابات روز یکشنبه کرواسی "ایوو یوسیپوویچ،" رئیس‌جمهور کنونی این کشور با کسب 5 / 38 درصد آراء در راس و به دنبال آن "کولیندا گرابار کیتاروویچ"، از حزب اپوزیسیون محافظه کار با 37 درصد آراء قرار گرفتند.

یوسیپوویچ از سوی حزب حاکم سوسیال دموکرات حمایت می‌شود که محبوبیت این حزب از زمان روی کار آمدن وی در سال 2011 میلادی به خاطر ناکامی دولت در توقف شش سال رکود اقتصادی کاهش یافته است.

کرواسی که در ژوئیه سال 2013 میلادی به اتحادیه اروپا پیوسته نرخ 19 درصدی بیکاری را متحمل است و انتظار می‌رود در سال 2015 میلادی هیچ رشد اقتصادی نداشته باشد.

این کشور همچنان به خاطر مالیات بالا و دولت ناکارآمد تحت فشار قرار دارد.

یکی از تحلیل‌گران سیاسی کرواسی گفت: همچنان معتقدم که اگر تیم یوسیپوویچ در مبارزات انتخاباتی بیشتر تلاش کند، او می‌تواند در دور دوم پیروز شود اما رقابت از آنچه که تصور می‌کردم شدیدتر تنگاتنگ‌تر خواهد بود.

یوسیپوویچ با شعار مقابله با فساد توانست در اولین دوره ریاست جمهوری پیروز شود.

کرواسی از زمانی که در سال 1991 میلادی استقلال یافت، در بدترین بحران اقتصادی خود گرفتار است.

ریاست جمهوری کرواسی که یک دوره پنج ساله است، در امور سیاست خارجه دفاعی و اطلاعاتی اختیار دارد اما حق وتوی قوانین را ندارد.

انتهای پیام

کد N647829

وبگردی