آفتاب

نظارت آژانس بر روند نصب دو راکتور جدید هند

نظارت آژانس بر روند نصب دو راکتور جدید هند

هند برای هموار کردن مسیر واردات اورانیوم خام خود از استرالیا، روند نصب راکتورهای هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری اکونومیک تایمز، هند برای اطمینان دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در این مورد که اورانیوم وارداتی از استرالیا برای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای انجام خواهد شد، مراحل نصب راکتورهای هسته‌ای جدید خود را تحت نظارت آژانس انجام خواهد داد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری اکونومیک تایمز در این‌باره گفت: روند نصب دو راکتور جدید واحدهای هسته‌ای یک و دو ایستگاه هسته‌ای نارورا ظرف مدت دو روز آینده تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد و هم اکنون مراحل قانونی آن در حال طی شدن است.

به گزارش اکونومیک تایمز، تاکنون تعداد 20 ایستگاه هسته‌ای هند تحت نظارت آژانس قرار گرفته است که از آن‌ها برای استفاده صلح‌آمیز از اورانیوم‌های وارداتی به هند از کشورهای مختلف استفاده می‌شود.

در تفاهم‌نامه‌ مشترک هسته‌ای که میان آمریکا و هند منعقد شد، برنامه هسته‌ای هند به دو بخش صلح آمیز و غیرصلح‌آمیز تقسیم شده است که تاکنون بیش‌تر راکتورهای هسته‌ای صلح‌آمیز هند تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمده است، این پروتکل الحاقی به هند این امکان را می‌دهد تا سوخت هسته‌ای کشورهای دیگر را وارد کند و از آن در جهت مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

انتهای پیام

کد N647257

وبگردی