آفتاب
تحولات آمریکا نشان داد:

رسانه و نژادپرستی/ اطلاع رسانی صحیح گرفتار در باتلاق سرمایه داری

رسانه و نژادپرستی/ اطلاع رسانی صحیح گرفتار در باتلاق سرمایه داری

آمریکا در چند ماه اخیر صحنه اعتراضات مردمی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده اما نحوه پوشش اخبار این اعتراضات در رسانه های غربی به گونه ای است که گویا اتفاقی خاص در ایالات متحده رخ نداه است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: نیویورک شنبه 27 دسامبر (ششم دی) صحنه تجمع نیروهای پلیس آمریکا در مراسم خاکسپاری پلیسی بود که هفته گذشته در این شهر کشته شده بود. 

نحوه پوشش این خبر از سوی رسانه هایی چون بی بی سی، رویترز، آسوشیتدپرس، و ... به گونه ای است که گمان می شود این تنها اجتماع عظیمی بوده که در آمریکا انجام شده است. به عبارت دیگر گویا رسانه های غربی با بزرگنمایی در مورد تجمع شب گذشته نیویورک سعی دارند تا به گونه ای نامحسوس اعتراضات چند ماه اخیر در آمریکا را کم رنگ و غیر مهم جلوه دهند.

این رسانه ها در انتقال خبر و مفاهیم از شیوه های مختلف سانسور بهره می برند. اگر بتوانند از شیوه سنتی سانسور یعنی عدم اشاره به موضوع استفاده می کنند. با توجه به گستردش رسانه های اجتماعی این شیوه در حال حاضر چندان برای این گونه رسانه ها نمی تواند مطلوب باشد و اعتبار! آنها را دچار خدشه می سازد.

از اینرو شیوه "سانسور نرم" را به کار می برند. در این شیوه اصل خبر کتمان و سانسور نمی شود بلکه خبر به گونه ای منعکس می شود که آثار اجتماعی آنرا را کنترل کرده و تخفیف بدهند. در این شیوه از "سواد رسانه ای" مخاطب بهره گرفته می شود و اخبار به گونه ای ماهرانه منعکس می شود که مخاطبی که سواد رسانه ای لازم را ندارد متوجه تحریفات نمی شود.

برای مثال بی بی سی در رابطه با تجمع شب گذشته پلیس در نیویورک می نویسد: دهها هزار نفر از جمله ماموران پلیس سایر شهرها در مراسم خاکسپاری رافائل راموس، یکی از دو پلیسی که هفته گذشته بر اثر شلیک گلوله در نیویورک کشته شد شرکت کرده اند.

نظر به آ نکه ر سانه های غرب در اختیار گروه های قدرتمند سرمایه داری است که موج های خبری موجود را با سیاست خاص دنبال کرده و پوشش می دهند و حتی گاهی نیز خود به ایجاد موج خبری اقدام می کنند، این امر طبیعی است که اخبار منفی مربوط به نظام های سرمایه داری نیز از پوشش مطلوب و صادقانه ای در این رسانه ها بهره مند نشود.  

هدف این نوشتار کم رنگ کردن زشتی های خشونت نیست بلکه نشان دادن نگاه متفاوت رسانه های غربی به مقوله تجمعاتی است که در کشورهای دارای نظام سرمایه داری انجام می شود. آمریکا در سال جاری میلادی که روزهای پایانی آن در حال سپری شدن است صحنه اعتراضات گسترده ای از سوی مردم در واکنش به تبعیض نژادی و خشونت پلیس علیه رنگین پوستان در این کشور بود. 

ماجرا از جائی آغاز شد که یک افسر پلیس در منطقه سنت لوئیز شهر فرگوسن ایالت میسوری اقدام به بازداشت یک نوجوان سیاه پوست به نام "مارتین براون" کرد و سپس این نوجوان را با شلیک گلوله به قتل رساند. پس از این حادثه شهرهای مختلف آمریکا صحنه اعتراضات گسترده شد و وقوع موارد مشابه موجب شد تا دامنه این اعتراضات اغلب ایالت های آمریکا را در بر بگیرد. 

در ماه گذشته نیز اقدام هیئت های منصفه میسوری و نیویورک در بیگناه دانستن افسران پلیسی که اقدام به قتل مارتین براون و یک شهروند سیاه پوست دیگر کرده بودند موجب شد تا بار دیگر شهرهای مختلف آمریکا صحنه اعتراضات گسترده باشند. شدت اعتراضات در آمریکا در واکنش به این اقدام هیئت های منصفه به حدی رسید که در بیش از 100 شهر و ایالت این کشور مردم در اعتراض به نژاد پرستی به خیایان ها آمدند اما در کمال تعجب شاهد بویدم که رسانه های غربی اشاره چندانی به گستردگی این اعتراضات نمی کردند و در اخبار خود به مواردی همچون اعتراضاتی مسالمت آمیز و محدود در برخی شهرهای آمریکا برگزار شده اکتفا می کردند. 

نظر به آنکه رسانه های غرب در اختیار گروه های قدرتمند سرمایه داری است که موج های خبری موجود را با سیاست خاص دنبال کرده و پوشش می دهند و حتی گاهی نیز خود به ایجاد موج خبری اقدام می کنند این امر طبیعی است که اخبار منفی مربوط به نظام های سرمایه داری نیز از پوشش مطلوب و صادقانه ای در این رسانه ها بهره مند نشود. 

موضوع نژادپرستی در سیستم قضایی و دستگاه پلیس آمریکا امری ثابت شده است بطوریکه گفته می شود اگر پلیسی در آمریکا شهروندی را به قتل برساند در هیچ دادگاهی محکوم نمی شود حال اگر این قربانی فردی غیر سفید پوست و از اقلیت های حاضر در ایالات متحده باشد ماجرا از سوی رسانه های غربی به گونه ای پوشش داده می شود که گوبا فرد کشته شده یکی از خطرناک ترین چهره های حاضر در این کشور بوده است؛ حوادث چند ماه اخیر و نحوه پوشش آن توسط رسانه ها نیز به خوبی نشان داد که نژادپرستی و نگاه تبعیض آمیز نه تنها در سیستم قضایی و دستگاه پلیس بلکه در رسانه های غربی نیز ریشه دارد. 

البته نگاه متفاوت و جهت دار به مسائل از سوی رسانه های غربی فقط در مورد تجمع شب گذشته در نیویورک و اعتراضات ضد نژادپرستی درشهرهای مختلف آمریکا نبوده بلکه در مواردی همچون پوشش اخبار تحولات بیداری اسلامی، بحران سوریه، موضوع هسته ای ایران، جنبش تسخیر وال استریت و ضد نظام سرمایه داری نیز این رسانه ها اخبار مربوطه را به گونه ای منتشر کرده و می کنند که عنوان آنها در راستای سیاست های آمریکا و متحدانش است. به عبارت دیگر این رسانه ها مسئولیت اطلاع رسانی را با سیاست های قدرت های حاکم در غرب در هم امیخته و نظر به انکه سردمداران رسانه ها در غرب با صاحبان قدرت ارتباطی تنگاتنگ دارند پوشش اخبار و انتشار آنها به نوعی است که در درجه اول تامین کننده منافع آنها باشد. 

.........

گزارش از عبدالحمید بیاتی 

کد N646691

وبگردی