آفتاب
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی:

برقراری عدالت آموزشی هدف سوادآموزی است/افزایش افراد باسواد به ۹۴ درصد

برقراری عدالت آموزشی هدف سوادآموزی است/افزایش افراد باسواد به ۹۴ درصد

اراک-معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه یکی از ایرادهای وارد به آموزش و پرورش در سراسر دنیا بی عدالتی آموزشی است، گفت: برقراری عدالت آموزشی مهمترین هدف سوادآموزی بزرگسالان است.

خیرعلی مینایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی به فرمان امام در سال ۱۳۵۷ تاسیس شد، افزود: در فرمان امام خمینی (ره) سه نکته مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: شکل گیری نهضت سوادآموزی در کوتاهترین زمان به عنوان حقوق اولیه افراد، استقلال فرهنگی، علمی و وابسته نبودن و تبدیل ایران به مدرسه مدام العمر که در آن افراد یا آموزش پذیر بوده یا آموزش دهنده باشند، سه نکته مورد تاکید در فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران بود.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ از جمعیت یک میلیون و ۲۸۷هزار نفری سن شش سال به بالا ۱۹۴ هزار و ۴۸۵ نفر بی سواد در استان مرکزی وجود داشت، که این میزان ۸۴ درصد جمعیت استان مرکزی را تشکیل می داد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر اینکه براساس سرشماری سال ۵۵ جمعیت باسواد استان مرکزی ۴۸ درصد بود، گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ از جمعیت یک میلیون و ۲۸۷هزار نفری سن شش سال به بالا ۱۹۴ هزار و ۴۸۵ نفر بی سواد در استان مرکزی وجود داشت، که این میزان ۸۴ درصد جمعیت استان مرکزی را تشکیل می داد.

مینایی با بیان اینکه در جامعه هدف معاونت سوادآموزی که گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است در استان مرکزی ۴۸ هزار بی سواد وجود دارد، اضافه کرد: بر این اساس در استان مرکزی ۹۴ درصد باسواد و شش درصد بی سواد وجود دارد.

وی اظهار کرد: در بخش باسوادی استان مرکزی دارای رتبه ۱۲ کشور و در بخش بی سوادی این استان در رتبه ۱۰ کشور را به خود اختصاص داده و نیازمند همت همگانی برای محو بی سوادی است.

بی سوادی در خواندن و نوشتن، بی سوادی در اقتصاد، سیاست، بهداشت، فرهنگ و اجتماع را به دنبال دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه افراد دارای توانایی خواندن و نوشتن و حساب معمول جامعه باسواد محسوب می شوند، تصریح کرد: بی سوادی در خواندن و نوشتن، بی سوادی در اقتصاد، سیاست، بهداشت، فرهنگ و اجتماع را به دنبال دارد.

مینایی با اشاره به اینکه ناتوانی در حفظ تعادل زندگی شخصی از مهمترین آثار بی سوادی است، اضافه کرد: پایین بودن اعتماد به نفس، ناتوانی در مشارکت مسائل مختلف اجتماعی و متضرر شدن در مسائل اقتصادی از آثار سوء بی سوادی است.

وی با تاکید بر اینکه افراد بی سواد، افرادی آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان هستند، گفت: افراد آسیب دیده به دلیل فراهم نبودن شرایط تحصیل در گذشته چون فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی از تحصیل بازمانده و به دلیل ناتوانی در تجزیه و تحلیل مسایل خود آسیب پذیر بوده و می توانند در جامعه مسبب برخی آسیب ها باشند.

۵۵ درصد افراد بی سواد حداقل یک دانش آموز در مدارس دارند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه آموزش بزرگسالان مهمتر و مشکلتر از کودکان بازمانده از تحصیل است، تصریح کرد: به دلیل اینکه والدین نمونه ها و الگوهای اولیه برای افراد بوده و بسیاری از اخلاق و رفتار را از آنان می آموزند، باید آموزش های لازم به ویژه سواد را فراگیرند.

مینایی ادامه داد: میزان تحصیلات والدین در موفقیت و هدایت افراد به تحصیل و آموزش و حتی موفقیت در بخش های مختلف موثر بوده و در بیشتر موارد رفتارهای نامتناسب والدین سبب انحراف کودکان می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار به دست آمده ۵۵ درصد افراد بی سواد حداقل یک دانش آموز مشغول به تحصیل در مدارس دارند، افزود: هرچه سواد والدین افزایش یابد، اثرات مثبت بر دانش آموزان بیشتر و افراد موفقتر بیشتری خواهیم داشت.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی مهمترین هدف سوادآموزی بزرگسالان است، گفت: بسیاری از افراد که اکنون بی سواد هستند، به دلیل نداشتن امکانات در گذشته فرصت اول آموزش را از دست داده اند.

مینایی با بیان اینکه معاونت سوادآموزی فرصت ثانویه را برای افراد بی سواد فراهم کرده است، اضافه کرد: فرصت کنونی زمینه ای برای جبران فرصت های از دست رفته گذشته آنان است.

وی ادامه داد: به روز رسانی اطلاعات والدین و دانش آموزان و کاهش فاصله نرخ سواد از دیگر اهداف این معاونت بوده و مشکلات موجود در خانواده ها با این روش رفع می شود.

موانع درونی و بیرونی فعالیت سوادآموزی را کند کرده است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه به موانع فعالیت سوادآموزی در استان اشاره کرد و افزود: این موانع به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود.

مینایی اظهار کرد: موانع درونی مربوط به آموزش و پرورش بوده و گاهی به دلیل جدی نگرفتن پالایش اسمی و ملاک قرار دادن سرشماری و خوداظهاری افراد خطاهای را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: موانع بیرونی به دلیل استقبال نکردن افراد بی سواد و درگیری های روزانه برای امرار معاش است، که درصورت استقبال این افراد در مدت زمان کوتاهی محو بی سوادی در استان و حتی کشورمحقق می شد.

[cite]طرح آموزش والدین بی سواد از جمله برنامه های این معاونت بوده، که ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از والدین دانش آموزان از طریق سازمان مرکزی به عنوان بی سواد اعلام شدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه معاونت سوادآموزی در سال جاری سه برنامه را دنبال می کند، گفت: طرح آموزش والدین بی سواد از جمله برنامه های این معاونت بوده، که ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از والدین دانش آموزان از طریق سازمان مرکزی به عنوان بی سواد اعلام شدند.

مینایی اظهار کرد: از این تعداد بیش از شش هزار نفر بی سواد مطلق بوده و براساس پالایش در مدارس شناخته شدند و هزار و ۵۰۰ نفر یا باسواد بوده و یا به دلیل فوت، مهاجرت و جابجایی هنوز شناسایی نشدند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد بی سواد تمایلی به فراگیری سواد ندارند، تصریح کرد: از شش هزار نفر بی سواد مطلق پالایش اسمی شده، تنها هزار نفر از سوادآموزی استقبال کردند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه شناسایی و آموزش افراد بی سواد ۱۰ تا ۲۰ سال از دیگر برنامه های این معاونت در سال جاری است، افزود: بر اساس اعلام سازمان مرکزی این تعداد در استان ۵۰۰ نفر بوده و با همکاری بهزیستی استان مرکزی این افراد پالایش اسمی شدند.

مینایی اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده تعدادی از این افراد عقب مانده های ذهنی بوده و آموزش پذیر نیستند.

[cite]در استان مرکزی شهرهای اراک، ساوه و دلیجان با سهمیه ۵۰۰ نفر برای آموزش اتباع افغان مشخص شدند.

وی با بیان اینکه آموزش اتباع نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد، اضافه کرد: در استان مرکزی شهرهای اراک، ساوه و دلیجان با سهمیه ۵۰۰ نفر برای آموزش اتباع افغان مشخص شدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه همچنان متقاضی ثبت نام برای سوادآموزی اتباع وجود دارد، افزود: این افراد می توانند در دوره های بعدی برای ثبت نام مراجعه کنند.

مینایی با بیان اینکه بسیاری از افراد بی سواد به دلایل مختلف از سوادآموزی فاصله گرفته و استقبال نمی کنند، اظهار کرد: همکاری دستگاه های مختلف برای آموزش این قشر از طریق تشویق و ترغیب فراگیری سواد موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ششم تا ۱۲ دی ماه هفته گرامیداشت تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) است، گفت: معاونت سوادآموزی استان مرکزی برنامه های برای این هفته تدوین کرده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی، سخنرانی مسوولان آموزش و پرورش پیش از خطبه های نماز جمعه، مسابقه انشا نویسی با موضوع آب، تبلیغ و ترویج سوادآموزی، راخوان مقاله نویسی با موضوع اهمیت سوادآموزی و دیدار با خانواد شهدای نهضت سوادآموزی را از برنامه های این هفته معاونت سوادآموزی استان مرکزی عنوان کرد.

کد N646330

وبگردی