آفتاب

راسموسن: مخالف تجزیه سوریه هستم / مدل بوسنی در سوریه پیاده شود

راسموسن: مخالف تجزیه سوریه هستم / مدل بوسنی در سوریه پیاده شود

دبیرکل سابق ناتو در سخنانی تاکید کرد، وی طرفدار سوریه متحد است نه کشوری تجزیه شده و همانند بوسنی، سوریه نیز می‌تواند تقسیم قدرت نامحسوس داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتن، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو با بیان سخنان جدیدش در رابطه با سوریه، از اختلافی که درباره سوریه وجود دارد پرده برداشت.

راسموسن با تاکید بر اینکه حتی تقسیم نامحسوس قدرت نیز نمی‌تواند راه حل ایده آلی باشد گفت، با این وجود قدرت باید در دست مردم باشد.

وی گفت که اختلافات قومی، مذهبی بسیار عمیق‌تر از بالکان است.

راسموسن که در سمپوزیوم "صلح در خاورمیانه: عوامل، مشکلات و جست‌وجو برای راه حل" شرکت کرده بود، به برخی پرسش‌ها در رابطه با بحران سوریه پاسخ داد.

راسموسن گفت: یک تقسیم بندی غیرملموس در سوریه همانند بوسنی می‌تواند راهگشا باشد؛ با این حال مسائل قومی و مذهبی سوریه بسیار پیچیده‌تر از سوریه است. صرب‌ها، مسلمانان و کراوات‌ها با یکدیگر جنگیدند اما هم اکنون در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

دبیرکل سابق ناتو گفت: اسد باید از رهبری سوریه کنار برود و اختیارات اجرایی میان قدرت‌های مذهبی و قوی تقسیم شود اما چگونه می‌توان بشار اسد را قانع کرد که از قدرت کنار برود؟ سیاست هنر سخنوری است نه جنگیدن. ما باید فرصت‌های آزاد و عادلانه‌ای ایجاد کنیم. من ترجیح می‌دهم که سوریه کشوری واحد باقی بماند نه اینکه تجزیه شود.

وی افزود: اقلیت‌ علویان در سوریه به اکثریت سنی مذهب حکومت می‌کند که آن درست نیست. بهترین راه حل برای سوریه این است که یک کشور متحد باقی بماند و ما اگر نگاهی به مدل بوسنی بیندازیم می‌بینیم که اکنون دست کم جنگی وجود ندارد. ما باید از سوریه و عراق با استفاده از توازن قدرت حمایت کنیم اما باید روی تمرکززدایی قدرت نیز کار شود.

دبیرکل سابق ناتو در پایان خاطرنشان کرد که وی مخالف استقلال کردستان عراق است.

انتهای پیام

کد N646322

وبگردی