آفتاب

فراخوان لیبی برای کمک بین‌المللی به مهار آتش‌سوری‌ها در بنادر نفتی

فراخوان لیبی برای کمک بین‌المللی به مهار آتش‌سوری‌ها در بنادر نفتی

به دنبال به آتش کشیده شدن چند انبار نفت در لیبی، دولت این کشور طی پیامی از جامعه جهانی خواست تا برای مهار این آتش‌سوزی‌ها به لیبی کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، منابع لیبیایی اعلام کردند : شبه‌نظامیان مسلح پنج انبار نفت را در بندر نفتی "السدره"، بزرگترین بندر نفتی لیبی به آتش کشیدند که آتش‌نشان‌ها هنوز نتوانسته‌اند این آتش‌سوزی‌ها را مهار کنند.

در همین راستا دولت لیبی در بیانیه‌ای نسبت به خطرات زیست‌ محیطی ناشی از این آتش سوزی‌ها که تمامی منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داد و خواهان کمک بین‌المللی شد.

وزارت نفت و گاز لیبی نیز اعلام کرد که دود ناشی از آتش‌سوزی مناطق مسکونی در "راس لانوف" و "السدره" را کاملا پوشانده است و حیات هزاران تن از ساکنان به ویژه کودکان را به دلیل احتمال ابتلا به التهابات ریوی تهدید می‌کند.

همچنین شاهدان عینی نسبت به وقوع فاجعه زیست‌ محیطی در صورت عدم مهار آتش سوزی تاکید کردند.

عمر السنکی، وزیر کشور لیبی نیز تاکید کرد که وی پیام فوری و مکتوبی را برای سفرای کشورهای آمریکا، آلمان و ایتالیا در لیبی فرستاده و از آنها خواسته تا هرچه سریع‌تر برای مهار آتش‌سوزی‌ها در بنادر نفتی لیبی اقداماتی را اتخاذ کنند.

یک مسوول لیبیایی نیز اعلام کرد که دولت لیبی با چندین کشور تماس گرفته و از آنها خواسته تا هرچه سریع‌تر برای توقف آتش‌سوزی‌ها در لیبی وارد عمل بشوند اما این کشورها هنوز جوابی نداده‌اند.

وی گفت: به ما اعلام کردند که برخی کشورها با ارسال هواپیماهایی برای مهار آتش‌سوزی به ما کمک می‌کنند اما ما می‌بینیم که شبه‌نظامیان لیبی همچنان به حملات خود ادامه داده و تلاش می‌کنند تا منابع نفتی مردم لیبی را از بین ببرند.

عیسی العریبی، رئیس کمیته انرژی در پارلمان لیبی نیز اعلام کرد که اعضای پارلمان از ایتالیا خواسته‌اند تا برای مهار آتش‌سوزی‌ها وارد عمل شود اما ایتالیا اعلام کرده که به شرط توقف درگیری‌ها وارد عمل خواهد شد.

از سوی دیگر هیات سازمان ملل در لیبی نیز حملات شبه‌نظامیان به تاسیسات نفتی را محکوم و خواهان توقف فوری این حملات شد.

در بیانیه این هیات نسبت به پیامدهای زیست‌محیطی واقتصادی که نتیجه اقدامات خشونت‌آمیز و ویرانگرانه در منطقه هلال نفتی است، هشدار داده شده است.

هیات سازمان ملل همچنین خواهان توقف اقدامات نظامی و از جمله حملات هوایی شد و تاکید کرد: این حملات نقض آشکار قوانین شورای امنیت درخصوص لیبی است. نفت لیبی متعلق به تمامی مردم این کشور و منبع حیات اقتصادی لیبی است.

علاوه بر این به دنبال وقوع آتش‌سوزی در مقر سفارت عربستان در طرابلس، یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل مقر اداره کل حمایت از هیات‌های دیپلماتیک در وزارت کشور لیبی منفجر شد.

گروه داعش مسوولیت انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان اداره حمایت از هیات‌های دیپلماتیک را برعهده گرفت.

پایگاه «منبر» که وابسته به گروه داعش است با انتشار تصاویری از این حمله اعلام کرد که این گروه ساختمان امنیت دیپلماتیک را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر جان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی تاکید کرد: جنوب لیبی به پایگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شده است اما مداخله نظامی مستقیم در این منطقه در حال حاضر مطرح نیست.

وی گفت: هرگونه حمله بدون حل سیاسی بحران لیبی به نتیجه‌ای منجر نخواهد شد چراکه لیبی کشوری مستقل است.

لودریان خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد وجود ارتباط میان داعش و گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه ساحل و صحرا و به ویژه در «درنه» لیبی هستیم. در این منطقه بلمختار، یکی از برجسته‌ترین رهبران القاعده در کشورهای غرب اسلامی و همچنین ایاد آگ گالی، رهبر گروه انصارالدین وجود دارند. من اطمینان دارم که ما باید به موضوع لیبی توجه کنیم و باید در سال 2015 اتحادیه آفریقا، سازمان ملل و کشورهای مجاور مجبور به مقابله با این مساله مهم هستند.

لودریان تصریح کرد: وجود گروه‌های تروریستی در مسافت نزدیکی از دریای مدیترانه امنیت ما را تهدید می‌کند همچنین وجود فرانسوی‌هایی که در کنار داعش می‌جنگند مشکل دیگری است. آنچه موجب نگرانی ماست. پیوستن تروریست‌ها در منطقه ساحل به اعضای داعش است. ارتش داعش ارتشی تروریستی با 20 هزار نیرو است و ساختاری نظامی برای خود تشکیل داده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز در دیدار با خوزه مانوئل گارسیا مارگو، وزیر خارجه اسپانیا بر اهمیت حمایت از موسسات کشور لیبی و در راس آن پارلمان منتخب و ارتش این کشور و همچنین لزوم توقف ارسال سلاح به خاک لیبی تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N646079

وبگردی