آفتاب

جامعه کره شمالی خدا باور نیست، اما اون عملا در این جایگاه قرار دارد

جامعه کره شمالی خدا باور نیست، اما اون عملا در این جایگاه قرار دارد

اسماعیل بشری کارشناس مسائل شرق آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک در گفتگو با خبرآنلاین رفتارهای کره شمالی در قبال فیلم مصاحبه را واکاوی می کند.

سعید جعفری پویا - گذشته از اینکه آیا اقدام کمپانی فیلم سازی سونی در ساختن فیلمی کمدی درباره رهبر کره شمالی تحریک کننده هست یا نه یا یک کار صحیح بوده یا نه، این فیلم کره ای ها وخصوصا  رهبر این کشور را به شدت عصبانی کرده است.  هکرهایی که وب سایت های سونی را هک کردند اقدام خود را در اعتراض به این فیلم بیان کرده اند و حتی آنها را تهدید کرده است در صورت اکران فیلم در سینماهای آمریکا  حوادثی مشابه 11 سپتامبر در این کشور تکرار خواهد شد. هرچند کره شمالی به صورت رسمی هک کردن وب سایت های سونی و  این تهدیدات را رد کرده است مقامات و رسانه های آمریکایی این اقدام را به کره شمالی نسبت داده اند. از سوی دیگر منتقدین سینما، این فیلم را اثری نازل و کم ارزش ارزیابی می کنند و حتی گمانه دست داشتن خود این کمپانی در هک کردن سایت های سونی را طرح کرده اند که باعث فروش فیلم شود که از قضا طی روزهای اخیر باعث بالاتر رفتن ارزش سهام این شرکت نیز شده است. اسماعیل بشری کارشناس مسائل شرق آسیا در گفتگو با خبرآنلاین معتقد است کره شمالی سیاست جنگ و گریز را پی می گیرد و یک ضربه می زند و بعد فرار می کند.

   ساخت فیلم مصاحبه و اکران آن که از روز گذشته آغاز شد کره شمالی را شدیدا خشمگین کرده است. کمپانی سونی پیکچرز هک شد و مهاجمان اینترنتی تهدید کردند اگر این فیلم اکران شود اتفاقاتی مشابه 11 سپتامبر در آمریکا تکرار خواهد شد. سؤال اینجاست مگر جامعه کره شمالی بسته نیست و آن‌ها از امکان برقراری ارتباط و آگاهی یافتن از آنچه در جهان می‌گذرد محروم نیستند، پس اساساً چرا ساخت چنین فیلمی برای رژیم کره شمالی حائز اهمیت است؟

جامعه کره که واقعاً بسته است و افراد حتی نمی‌توانند فیلم‌های عادی را تماشا کنند و دیدن فیلم‌های معمولی هم از مجازات سنگین دارد و حتی دسترسی به اینترنت و امثالهم هم جرمی سنگین در این کشور به شمار می‌رود. اما مسئله اینجاست که هیئت حاکمه کره شمالی نوعی قداست برای رهبری خود قائل هستند و هیچ‌گونه بی‌احترامی به آن مقام را بر‌نمی‌تابد. جامعه کره شمالی خداباور نیست، در نتیجه برای رهبر خود چنین جایگاهی را به تصویر کشیده است و این تنها به کیم مرتبط نیست و به صورت نسل اندر نسل و از پدر به پسر منتقل می‌شود. در نتیجه آن‌ها اصلاً نمی‌خواهند سوژه طنز و خنده و تمسخر جهانیان قرار گیرند. خود رهبر هم از چنین برخوردی عصبانی و خشمگین می‌شود. در نتیجه چنین واکنش‌هایی در مقابل فیلمی مانند مصاحبه طبیعی است.

آیا دولت کره شمالی از حیث توانمندی های فناورانه به چنین حدی رسیده است که مثلاً وب سایت های کمپانی سونی پیکچرز را هک کند؟

دولت کره شمالی این حملات را به صورت رسمی به گردن نگرفت و حتی مسئولیت تهدیداتی که اعلام کرده بود در صورت اکران فیلم، حوادثی مانند 11 سپتامبر در آمریکا تکرار می‌شود را هم نپذیرفت. در واقع پیونگ یانگ همه این اتهامات را رد کرده است.

در برخی گمانه‌زنی‌ها چین هم مسئول همکاری با کره شمالی شد و حتی برخی اعلام کردند در قطعی چندساعته اینترنت پکن نقش‌آفرین است. چین تا چه اندازه در این درگیری حضورداشته است؟

چین هم تکذیب کرده و خودش را مبرا از این قصه می‌داند. اما اینکه چرا پای چین به میان آمده به موضوع ارتباط نزدیک دو کشور باز می‌گردد. ضمن اینکه کابل‌های نوری اینترنت کره شمالی از چین وارد می‌شود به همین دلیل برخی حدس زدند که شاید چین هم در این اتفاق نقش داشته است.

آیا کره شمالی اساساً توانایی انجام اقداماتی چون تکرار 11 سپتامبر را دارد؟ چون هرچند این کشور رسماً مسئولیت این تهدیدات را نپذیرفته، اما بعید هم نیست که چون از نمایش این فیلم عصبانی شده این کار را کرده باشد.

در خصوص مسئولیت این حملات با شما موافقم. اما در خصوص موضوع توانایی برای انجام عملیات تروریستی باید اشاره کنم که اساساً انجام چنین اقدامات خراب کارانه‌ای خیلی به تکنولوژی بالا نیاز ندارد و با پیش و پا افتاده‌ترین ابزار و وسایل هم می‌توان کشت و کشتار به راه انداخت. اما کره شمالی طی سال‌های اخیر نشان داده که خیلی اهل انجام چنین اقداماتی نیست و اگر به موضوع تهدیدات این کشور علیه دشمنانشان مانند کره جنوبی، ژاپن و آمریکا نگاه کنید درمی‌یابید که هیچ‌وقت از اقدام تروریستی صحبت به میان نیامده است بلکه بیشتر پیونگ‌یانگ تهدید می‌کند که از تسلیحات اتمی‌اش استفاده خواهد کرد.

اما هک کردن به توانایی‌های تکنولوژیکی احتیاج دارد. آیا کره شمالی از متخصصان کامپیوتری که چنین توانایی داشته باشند برخوردار است یا هک شدن سونی پیکچرز را هم به کشور دیگری مانند چین واگذار کرده است؟

هرچند اطلاعات چندانی در خصوص این کشور در دست نیست اما به نظر می‌رسد کره تعدادی از نیروهای مستعد خود را برای آموزش‌های کامپیوتری به چین فرستاده باشد تا آن‌ها در خصوص مسائل مورد نیاز پیونگ‌یانگ در امور کامپیوتری آموزش ببینند.  

در برخی از اخبار داشتیم که شاید خود کره شمالی اقدام به قطع کردن اینترنت خود انجام داده که از حملات احتمالی آمریکا در امان بماند. این احتمال چقدر نزدیک به واقعیت است؟

من بعید می‌دانم چنین احتمالی صحت داشته باشد. چرا که خود آمریکا که نمی‌خواست حمله و یا اقدام نظامی انجام دهد و تهدیدی هم که اوباما انجام داده این بود که نسبت به این اقدام واکنش نشان خواهد داد، واکنشی که در زمان لازم خواهد بود. در نتیجه بعید است خود پیونگ‌یانگ دست به چنین کاری زده باشد و من بیشتر فکر می‌کنم این بخشی از اقدام محرمانه آمریکا علیه کره شمالی باشد تا به کیم نشان دهد که اقدامات آن‌ها بدون عواقب نخواهد بود.

آیا اساسا چنین اقدامی که کشوری دست به ساخت فیلمی علیه سران کشورهای دیگر بکند قدری شیطنت آمیز و دور از آداب دیپلماتیک نیست؟

این مسئله به مباحث دیپلماتیک ارتباطی ندارد و یک کمپانی تصمیم گرفته در خصوص موضوعی فیلمی بسازد، اما اساسا مناسبات قدرت در کشورهای جهان سومی با آمریکا متفاوت است و به دلیل همان جایگاه خدایی که برای رهبرشان قائل هستند ساخت چنین فیلم هایی را نمی تابند.

پیشینه درگیری‌های لفظی کره و دشمنان خارجی‌اش نشان داده این منازعات به‌تدریج افزایش‌یافته و در نهایت به بالاترین حد رسیده اما بدون اینکه اقدام نظامی از سوی طرفین دیده شود آتش این درگیری‌ها کمتر شده است. برای آخریم مورد اختلاف آمریکا و کره هم می‌توان چنین روندی را انتظار داشت؟

بله همین‌طور است و این رفتارها مسبوق به سابقه است. ضمن اینکه اساساً تقابل طرفین خیلی متوازن نیست و کره شمالی در حدی نیست که بتواند مقابل آمریکا بایستد. پیونگ‌یانگ بیشتر سهی می‌کند یک ضربه بزند و بعد فرار کند و به نوعی سیاست جنگ و گریز را دنبال می‌کند.

49308

کد N645641

وبگردی