آفتاب
عضو هیئت داوری نهمین دوسالانه نگارگری:

نقش بخش خصوصی در حمایت از هنر پررنگ نیست

نقش بخش خصوصی در حمایت از هنر پررنگ نیست

حسین عصمتی معتقد است، پررنگ نبودن بخش خصوصی در ایران و نخریدن آثار هنرمندان نگارگر توسط دولت، آن‌ها را دچار روزمرگی می‌کند.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا، حسین عصمتی، عضو هیئت داوری نهمین دوسالانه نگارگری، اظهار کرد: حمایت از هنر می‌تواند دولتی یا خصوصی باشد که متأسفانه بخش خصوصی در ایران، چندان پررنگ نیست و دلایل خود را نیز دارد، اما وقتی دولت آثار هنرمندان نگارگر نمی‌خرد و حمایتی نمی‌شود، این قشر دچار روزمرگی می‌شود.

او با اشاره به افزایش تعداد هنرمندان در این حوزه، گفت: هنر نگارگری نسبت به چند سال گذشته، از نظر کمی و کیفی رشد داشته است. قبلا فقط چند استاد شاخص در این عرصه حضور داشتند، اما امروز با تلاش این افراد تعداد هنرمندان این عرصه که حرفی برای گفتن دارند، بیشتر شده که نشان‌دهنده گسترش این هنر است.

عصمتی ادامه داد: شاید دلیل این رشد نیز زحمات استادان بزرگ باشد که با تربیت شاگردان، هنرمندان تازه‌ای را وارد عرصه کردند. ضمن این‌که در هفت سال اخیر دانشگاه نیز در حوزه تربیت این افراد کمک کرده است که موجب شد شاهد رشد کمی و کیفی این عرصه باشیم.

این هنرمند درباره‌ی راهکارهای افزایش خلاقیت و نوآوری در نگارگری، بیان کرد: در بدو امر باید نوآوری و خلاقیت را تعریف کنیم، زیرا اگر ملاک صرفا ارائه طرحی نوین بدون توجه به درون‌مایه آن باشد، با فرهنگ و نگاه ما سازگار نیست و شکلی کاملا غربی دارد، بلکه باید به درون مایه و محتوای اثر نیز توجه داشته باشیم.

عصمتی اظهار کرد: نوآوری در حوزه نگارگری باید یک بستر دینی و فرهنگی داشته باشد تا براساس آن شکل بگیرد، اما متأسفانه در دوره اخیر هر کسی سعی می‌کند تا صرفا کاری انجام دهد که قبلا کسی انجام نداده است در حالی‌ که باید به بهبود بیندیشیم.

او درباره‌ی فضای برگزاری نهمین دوسالانه نگارگری در کشور، گفت: تعداد هنرمندان و پیشکسوتان در این دوره بسیار زیاد بود که جای خوشحالی است زیرا این فرصتی است تا هنرمندان یکدیگر را بشناسند و آثار خود را محک بگذارند که همین مسأله ،شور و هیجان در این فضا ایجاد می‌کند و باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

انتهای پیام

کد N645447

وبگردی