آفتاب

روسیه برای اوکراین برق و زغال سنگ می‌فرستد

روسیه برای اوکراین برق و زغال سنگ می‌فرستد

مقامات روسیه امروز (شنبه) اعلام کردند که مسکو توافق جدیدی به منظور ارسال زغال سنگ و برق به اوکراین که به دلیل درگیری‌های شرق این کشور دچار کمبود سوخت شده، امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که یک روز پیش از آن کی‌یف اعلام کرد که فعالیت قطارها و اتوبوس‌ها به مقصد شبه جزیره کریمه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

همچنین پیشتر کی‌یف برای مدت کوتاهی برق منطقه کریمه را قطع کرده بود. دیمیتری پسکف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: روسیه در اقدامی به منظور نشان دادن حسن نیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری خود به صادرات زغال سنگ و برق به کی‌یف بدون دریافت پیش پرداخت اقدام خواهد کرد.

پسکف تاکید کرد: پوتین با توجه به وضعیت حادی که در خصوص کمبود انرژی در اوکراین ایجاد شده و به رغم عدم دریافت پیش پرداخت تصمیم به آغاز ارسال این اقلام کرده است.

به گفته دیمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه این کشور هر ماه 500 هزار تن زغال سنگ به اوکراین ارسال می‌کند.

وی افزود که روسیه آماده است تا در صورت انعقاد یک توافق دیگر ماهانه 500 هزار تن زغال سنگ بیشتر به اوکراین بدهد.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که ذخیره زغال سنگ اوکراین حدود 5 / 1 میلیون تن است اما برای فصل زمستان ذخیره عادی زغال سنگ این کشور باید 4 تا پنج میلیون تن باشد. اگرچه اوکراین پیش از این در زمینه تولید برق خودکفا بود اما ماه‌ها درگیری داخلی در شرق این کشور سبب کمبود زغال سنگ برای تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی شده است.

این نیروگاه‌ها حدود 40 درصد از برق اوکراین را تامین می‌کند.

کوزاک خاطرنشان کرد، اقلام ارسال شده به اوکراین به قیمت داخل روسیه فروخته خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که این اقدام باعث ارسال پایدار انرژی به شبه جزیره کریمه شود. وی اشاره نکرد که آیا توقف حمل و نقل به شبه جزیره کریمه حل و فصل شده است یا خیر.

وی اعلام کرد روسیه همچنین به تامین برق اوکراین نیز خواهد پرداخت گرچه که کوزاک به حجم و میزان این کمک اشاره‌ای نکرد.

انتهای پیام

کد N645371

وبگردی