آفتاب
معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد:

تمرکز جدی دولت بر اجرای سند حقوق شهروندی

تمرکز جدی دولت بر اجرای سند حقوق شهروندی

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دولت تمرکز خود را بر اجرای جدی سند حقوق شهروندی گذاشته که پس از انجام اصلاحات لازم، این سند تقدیم مجلس شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، الهام امین‌زاده در نشست تخصصی حقوق شهروندی با تأکید بر حریم خصوصی از منظر فقه و حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه شیراز بیان کرد: منشور حقوق شهروندی به یک رویکرد و گفتمان دولتی تبدیل شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در راستای تدوین این سند بیش از دو هزار ایمیل از تمام اقشار مردمی دریافت شده است، گفت: در سفرهای استانی با وکلا و دانشجویان رشته حقوق دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم که بر اساس آن پیشنهاداتی در خصوص حقوق شهروندی جمع‌آوری شده است.

امین‌زاده تصریح کرد: بیش از 200 مقاله علمی با موضوع حقوق شهروندی از سراسر کشور دریافت کرده‌ایم که در بازنگری نهایی این سند و اصلاحات لحاظ و به مجلس ارائه شده است.

وی منشور حقوق شهروندی را مسئله‌ای دانست که از زمان‌های قدیم وارد ادبیات حقوق ایرانیان شده است و با بیان این‌که آبروی افراد مهمترین عنصر در حقوق شهروندی محسوب می‌شود، عنوان کرد: حریم خصوصی محدوده هر فردی به‌شمار می‌رود که نزدیک شدن به آن برای غیرصاحب، ممنوع است.

امین‌زاده همچنین به اهمیت حمایت از این حریم در متون اسلامی اشاره و اضافه کرد: خداوند تعالی در سوره حجرات انسان‌ها را از تجسس در امور یکدگیر نهی کرده است.

وی با بیان این‌که در مباحث قانونی مانند قانون آیین دادرسی مصوب 1392 رعایت این حریم در مملکت اسلامی تأکید شده است، گفت: در ماده 212 قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر حفظ حریم خصوصی افراد تأکید شده است.

استاد حقوق دانشگاه تهران در ادامه به وجوهات متفاوتی از سند حقوق شهروندی اشاره و تصریح کرد: در این منشور بر حریم جسمانی، اطلاعات و داده‌های شخصی، حریم منزل و اماکن خصوصی، مصونیت نامه‌ها و مرسولات پستی و حریم خصوصی ارتباطات تأکید جدی شده است.

امین‌زاده اطلاع‌رسانی به مردم را مهمترین هدف در اجرای این سند ذکر و خاطرنشان کرد: این سند خدمت‌رسانی را در یک فضای اعتدال در اولویت قرار داده و امور سیاسی دخالتی در آن ندارد.

وی گفت: فضای اعتدال در دهه سوم انقلاب شکل گرفته تا از افراط‌گرایی به هر نوعی جلوگیری کنیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اعلام استقبال دولت از پیشنهادات دانشگاهیان در امور حقوقی، بیان کرد: موضوعات قابل تحقیق و مورد نیاز را با دانشگاهیان پیگیری می‌کنیم.

امین‌زاده اضافه کرد: اقتصاد بالنده‌ای که رونق را برای مردم به ارمغان می‌آورد به حقوق نیاز دارد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی را با آموزش و پرروش منعقد کرده‌ایم که مسائل حقوق فردی و اجتماعی را از سنین 4 تا 18 سال در آموزش‌های تحصیلی نهادینه کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: این فریضه الهی شرایط خاص خود را دارد که باید بر اساس قانون و آموزه‌های دینی اجرا شود.

امین‌زاده با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات این طرح، بیان کرد: هم‌اینک این طرح در در دست بررسی بیشتر قرار دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که دانشگاه شیراز نخستین دانشگاهی است که اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه حقوق خصوصی کرده است، خواستار اجرای پروژه‌های مشترک میان دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه تهران شد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان این‌که گفتمان و ادبیات‌پردازی در تصمیم نهایی حوزه حقوق خصوصی بسیار مهم است، گفت: امروزه عده‌ای معتقد هستند که مکتب‌های تعمدی و اجتماعی حقوقی با هم رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N645282

وبگردی