آفتاب

برگزاری انتخابات شهرداری در یانگون میانمار پس از 6 دهه

برگزاری انتخابات شهرداری در یانگون میانمار پس از 6 دهه

ساکنان شهر یانگون، مهم‌ترین شهر میانمار، امروز (شنبه) برای اولین بار در شش دهه گذشته برای انتخاب شهردار خود به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم یانگون اولین باری است که در دولت نیمه‌نظامی کنونی رای خواهند داد اما ناظران هشدار داده‌اند که این انتخابات دارای نقض‌هایی است که می‌تواند بر انتخابات عمومی سال 2015 تاثیر بگذارد.

انتخابات شهرداری در یانگون که چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می‌شود نگرانی‌هایی را درباره قوانین دموکراتیک از جمله افراد واجد شرایط رای دادن و نامزدی موجب شده است.

این انتخابات همچنین دومین انتخابات بزرگ پس از انتخابات عمومی در سال 2010 است که شایعه‌های بسیاری درباره وقوع تقلب در آن و انتقاد از عدم حضور حزب مخالف آنگ سان سوچی مطرح شد.

انتخابات بعدی که یک انتخابات فرعی در سال 2012 بود نیز بسیار آزادانه‌تر شد که در آن کمپین‌های قدیمی دموکراسی اجازه یافتند برای اولین‌بار در پارلمان حضور داشته باشند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی این انتخابات را بیانگر میزان دموکراتیک شدن میانمار می‌دانند. اما همین تحلیلگران معتقدند که قوانین حاکم بر آخرین انتخابات از نظر قوانین بین‌المللی دموکراتیک از جمله آزادانه و عادلانه بودن ناقص است.

طبق قوانین میانمار از هر خانواده تنها یک نفر می‌تواند رای دهد و این یعنی تنها حدود 400 هزار تن از آنها می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. همچنین محدودیت‌های سنی برای کاندیدها در کنار ممنوعیت شرکت برخی احزاب سیاسی در این انتخابات مشکل‌ساز هستند.

با این حال رییس انتخابات شهر در این باره گفت: نامزدهایی که بیشترین تعداد رای را به دست آورند پیروز خواهند شد بنابراین نمی‌توان گفت که سیستم انتخابات ناعادلانه است!

در سال‌های اخیر دولت اصلاح‌طلب میانمار با آزادکردن زندانیان سیاسی و اجازه دادن به آنگ سان سوچی برای عضویت در پارلمان باعث شد تا بسیاری از تحریم‌ها علیه این کشور لغو شوند.

انتظار می‌رود در صورت برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه حزب سوچی در انتخابات عمومی اکتبر یا نوامبر سال آتی پیروز شود.

انتهای پیام

کد N644324

وبگردی