آفتاب
محمد اللهیاری عنوان کرد

آخرین وضعیت خرید کتاب و نشریه‌ در نهاد کتابخانه‌ها

آخرین وضعیت خرید کتاب و نشریه‌ در نهاد کتابخانه‌ها

محمد اللهیاری توضیحاتی را درباره نحوه خرید کتاب و نشریه‌ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بیان کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایسنا گفت: در حال حاضر بیش از سه‌هزار کتابخانه در سراسر کشور دایرند که درجه‌بندی‌های مختلفی دارند. تعدادی از آن‌ها کتابخانه‌های مرکزی و بزرگ هستند و مابقی آن‌ها در شهرستان‌ها و در دل روستاها تاسیس شده‌اند که به نسبت کتابخانه‌های مرکزی کوچک‌ترند.

اللهیاری درباره تامین کتاب‌ها از سوی نهاد اظهار کرد: تامین کتاب متناسب با درجه کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد و نهاد موظف است کتاب‌ها و نشریات مورد نیاز این مراکز را تامین کند.

او در ادامه درباره خرید کتاب نهاد در سال 93 گفت: از ابتدای سال 1393 تا به حال نهاد هیچ کتابی از هیچ ناشری خریداری نکرده که دو علت داشته است؛ علت اول محدودیت منابع مالی نهاد بوده و علت دوم وجود کتاب‌های خریداری‌شده در گذشته از سوی نهاد بوده است.

او در پاسخ به این سوال که خرید این کتاب‌ها بر چه مبنایی صورت گرفته است، توضیح داد: علت خرید این کتاب‌ها تاسیس کتابخانه‌ها در طول سال است، زیرا نهاد موظف است بر اساس رده‌بندی دیویی و مطابق نیاز کتابخانه‌ها عمل کند؛ بنابراین خریدهای قبلی کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌ها نیز در راستای برطرف کردن نیاز کتابخانه‌ها بوده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره خرید نشریات از سوی نهاد کتابخانه‌ها نیز گفت: از نیمه دوم سال قرارداد خرید برخی از نشریات تمدید شد و در حال حاضر بیش از 50 نشریه از سوی نهاد خریداری می‌شود.

او درباره وضعیت خرید برخی از نشریه‌ها که در دوره مدیریت منصور واعظی (دبیرکل سابق نهاد کتابخانه‌ها) خریدشان قطع شده بود نیز این‌گونه توضیح داد: خرید نشریات از سوی نهاد براساس علاقه اعضای کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد. در این زمینه بناست سیاست‌ها چه در بحث خرید کتاب و چه نشریات براساس نظرسنجی در بین اعضا صورت گیرد و علاقه مردم درنظر گرفته شود.

اللهیاری همچنین درباره سیاست خرید کتاب نهاد گفت: در بحث خرید کتاب‌ها نیز سیاست بر مبنای نظرخواهی است و آقای مختارپور - دبیرکل نهاد - نیز بر این سیاست تاکید دارد.

انتهای پیام

کد N642750

وبگردی