آفتاب
نائب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سرمایه بانک‌ها در فضای فیزیکی صنایع مدفون شده است

سرمایه بانک‌ها در فضای فیزیکی صنایع مدفون شده است

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید با وضعیت سرسام سودهای بانکی رونق نمی‌یابد.

عزیز اکبریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، اظهار کرد: البرز استانی صنعتی است و جایگاه قطب کشاورزی و گردشگری برای استان در رتبه دوم است؛ چراکه نزدیکی به قطب جمعیتی تهران و تولید قطعات برای شرکت‌های بزرگ موجود در پایتخت و واقع شدن در مرکزیت کشور سبب شده واردات و صادرات در این استان با سهولت بیشتری انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه البرز می‌تواند جایگاه مناسبی برای صنعت ممتاز و هایتک در کشور محسوب شود، افزود: مهم‌ترین معضل در راه صنعت، تحریم‌ها بود که باعث افت تولیدات شده بود، اما با بومی‌سازی و تولید بسیاری از قطعات بر تحریم‌ها فائق آمدیم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد، آسارا و فردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این به آن معنا نیست که تحریم از سوی دشمنان کاملاً برداشته شده، بلکه به این معناست که بسیاری از قطعات بومی و تولید داخلی شده است و اکنون نیز در حال حرکت در این مسیر هستیم.

وی از نقدینگی و بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین مشکل شرکت‌های تولیدی یاد کرد و گفت: در دولت گذشته و فعلی بارها به این امر تاکید داشتیم و معتقدیم در صورت حل نشدن این مشکلات صنعت کشور موفق نمی‌شود.

اکبریان با تاکید بر اینکه با بهره 21 درصدی و جرایم 35 درصدی تولیدکنندگان به کارمند بانک تبدیل می‌شوند، گفت: شرکت‌هایی که به روز هستند و در این شرایط روی پای خود ایستاده‌اند معمولا عمده سرمایه‌گذاری به وسیله خود آنان انجام شده و کمتر از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالیست که حتی اگر یک چهارم مبلغ سرمایه‌گذاری شده را از بانک دریافت می‌کردند، در عرض چند سال دو برابر شده که به خودی خود سبب فلج شدن واحدهای تولیدی می‌شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با وضعیت سود سرسام‌آور بانک‌ها تولید رونق نمی‌یابد، مگر اینکه دولت، شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد همکاری کنند که در این راستا اگر نیاز به مصوبه قانونی باشد، مجلس ارائه دهد تا بتوانیم از مشکلات مربوط به سیستم بانکی نجات پیدا کنیم.

اکبریان خاطرنشان کرد: لایحه حمایت از تولید ملی یا لایحه‌ای که دولت به عنوان برون‌رفت از رکود به مجلس ارائه کرده، طی یک هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود که بسیاری از امورات را تسهیل می‌کند.

نماینده مردم کرج در مجلس ادامه داد: این لایحه از 54 ماده تشکیل شده و کمیسیون‌ ویژه‌ای مرکب از کمیسیون‌های تولید ملی، صنایع و اقتصاد برای آن در مجلس مشخص شده و با ورود به صحن علنی پیش از تصویب بودجه، مصوب می‌شود تا باعث رونق در اقتصاد کشور و به‌ویژه استان البرز شود.

وی اظهار کرد: به بانک‌ها توصیه می‌شود در وضعیت کنونی با صاحبان صنایع کنار بیایند و برخی بخشودگی‌ها و تقسیط مجدد را در دستور کار خود قرار دهند؛ چرا که تعطیلی واحدها توسط بانک‌ها برای آن‌ها پول نمی‌شود و تنها باعث می‌شود سرمایه بانک‌ها نیز در خشت و گچ‌های ساختمان این صنایع مدفون شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در وضعیت کنونی کشور که صاحبان صنایع به دلیل افزایش قیمت پول و ارز، تحریم‌های اقتصادی و سایر موارد موفق به پرداخت بدهی خود به بانک‌ها نشده‌اند، بانک‌ها نیز نهایت همکاری را برای برطرف کردن این مشکلات داشته باشند.

اکبریان در پایان گفت: مجلس در این راستا جلسات متعددی با رئیس بانک مرکزی داشته اما رسیدگی به این امر مستلزم مصوبه شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار است و از اختیارات بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خارج است.

انتهای پیام

کد N641853

وبگردی