آفتاب

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صدر فهرست نظامی‌گری

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صدر فهرست نظامی‌گری

طبق «شاخص نظامی‌کردن جهان در 2014»، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، طبق بیانیه «مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی بُن»، ارمنستان در جایگاه سوم و جمهوری آذربایجان در جایگاه دهم قرار دارد و این دو کشور سطح نظامی‌گری بالایی دارند و هزینه‌های نظامی خود را در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند.

طبق این بررسی، هزینه‌های نظامی ارمنستان در سال 2013 به 427 میلیون دلار رسید و هزینه‌های نظامی جمهوری آذربایجان به 3.4 میلیارد دلار افزایش یافت و همین نشان می‌دهد که این کشورها بر روی درگیری ناگورنو - قره‌باغ در قفقاز جنوبی تمرکز دارند.

در حالی که جمهوری آذربایجان به لطف درآمد نفتی بالا از رفاه اقتصادی بیشتری بهره می‌برد، هزینه‌های دفاعی خود را به صورت چشمگیری افزایش داده است. در مقابل، ارمنستان با رشد اقتصادی متوسطی روبه‌رو بوده و به همان نسبت هزینه‌های نظامی‌اش را افزایش داده است.

طبق گزارش مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی بُن، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر روی فعالیت‌های مدرن‌سازی سیستم‌های تسلیحاتی مستهلک خود که عمدتا از روسیه دریافت‌ کرده‌اند، متمرکز شده‌اند.

طبق شاخص 2014، روسیه در جایگاه پنجم قرار دارد. در کنار ارمنستان و جمهوری آذربایجان، سنگاپور، سوریه، روسیه، قبرس یونانی‌نشین، کره‌جنوبی، اردن و یونان در لیست کشورهایی قرار دارند که بیشترین سطح نظامی‌گری را دارند.

انتهای پیام

کد N641488

وبگردی