آفتاب

ملازهی: حمله به مدرسه پیشاور زمینه‌ساز توافق افغانستان و پاکستان بود

ملازهی: حمله به مدرسه پیشاور زمینه‌ساز توافق افغانستان و پاکستان بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حمله اخیر تحریک طالبان به مدرسه پیشاور پاکستان و افزایش فشارها بر ارتش این کشور زمینه را حصول توافق با افغانستان فراهم کرد.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به توافق افغانستان و پاکستان برای هدف قرار دادن طالبان در مناطق مرزی یکدیگر، خاطرنشان کرد: پس از حمله تحریک طالبان به مدرسه پیشاور پاکستان که توسط ارتش اداره می‌شد، این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفت تا در جهت مقابله با چنین اقداماتی تدابیر لازم را بیاندیشد.

او ادامه داد: از دید افغانستان حمله اخیر تحریک طالبان به مدرسه پیشاور پاکستان توسط ملافضل‌الله صورت گرفته است و از نظر پاکستان هم این فرد در افغانستان حضور دارد و مورد حمایت هند است. بنابراین مشکلی که ارتش پاکستان پس از حمله اخیر به مدرسه‌ای در این کشور با آن روبه‌رو شد عامل مهمی بود تا ژنرال رحیل را مجبور کند به کابل رفته و با دولت افغانستان در رابطه با حملات طالبان در دو کشور وارد مذاکرات جدی شود.

ملازهی با بیان این‌که در رابطه با توافق انجام شده برای عملیات مشترک نیروهای نظامی پاکستان و افغانستان در قبال گروه طالبان، خاطرنشان کرد: گفته می‌شود در این زمینه توافق‌هایی برای انجام عملیات مشترک توسط نیروهای ناتو و آمریکا، ارتش و همچنین دولت افغانستان صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که برخی نشانه‌ها حاکی از به ثمر نشستن توافق بین افعانستان و پاکستان در زمینه هدف قرار دادن طالبان در مناطق مرزی یکدیگر و مقابله با این گروه است، افزود: لااقل طرف پاکستانی ادعا می‌کند چنین توافقی صورت گرفته است ولی طرف افغانی می‌گوید توافق به شکلی که آنها اعلام کرده‌اند صورت نگرفته است. هم‌چنین افغانستان انتظار دارد پاکستان در ارتباط با تحریک طالبان و طالبان افغانستان یک سیاست واحد را در پیش بگیرد. چرا که آن‌ها معتقد هستند ارتش پاکستان سیاست دوگانه‌ای را در قبال طالبان در پیش گرفته است. یعنی از یک سو از تحریک طالبان که اخیراً علیه ارتش پاکستان وارد جنگ شده است به عنوان تروریست یاد می‌کند و آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند ولی از سوی دیگر در رابطه با طالبان افغانستان اقدامات حمایتی صورت می‌دهند.

وی ادامه داد: به همین دلیل هنوز در افغانستان نسبت به توافقی که میان ارتش پاکستان و افغانستان گفته می‌شود صورت گرفته است اطمینان خاطر وجود ندارد و هنوز افغان‌ها نمی‌دانند که آیا ارتش پاکستان در سیاست‌های حمایتی خود از طالبان تغییری ایجاد کرده است یا خیر.

ملازهی تأکید کرد: ارتش پاکستان پس از حمله به مدرسه پیشاور تلاش کرد تا با تحریک طالبان و طالبان افغانستان مقابله کند و در همین راستا شاهد بودیم که افرادی که در رابطه با همکاری با طالبان حکم اعدام‌شان لغو شده بود احکام‌شان دوباره به اجرا گذاشته شد و حتی تعدادی را هم اعدام کردند. هم‌چنین گفته می‌شود 500 نفر دیگر هم حکم‌شان قطعی شده است ولی با توجه احتمال انجام اقدامات تلافی‌جویانه از سوی طالبان مشخص نیست که این اقدامات صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با تأخیر در اعلام کابینه دولت جدید افغانستان نیز، گفت: در دولت وحدت ملی که بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله و با میانیجی‌گری وزیر امور خارجه آمریکا تشکیل شد قرار بود مقام‌های دولتی به طور مساوی بین دو تیم تقسیم شوند ولی این امر امروز با مشکل مواجه شده است و طبق آخرین صحبت‌های محمد محقق، معاون اول عبدالله عبدالله تنها بر روی 9 وزارتخانه توافق صورت گرفته است و از نظر من تا زمانی که مسأله تقسیم قدرت در دولت این کشور حل نشود سخت است تا دولت پایداری در افغانستان تشکیل شود.

انتهای پیام

کد N641093

وبگردی