آفتاب
هشدار مرکز بهداشت؛

اصفهانی ها از ورزش در هوای باز خودداری کنند/حذف زنگ تفریح مدارس

اصفهانی ها از ورزش در هوای باز خودداری کنند/حذف زنگ تفریح مدارس

اصفهان- مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در هشداری به مردم اصفهان گفت: در جو کنونی که آلودگی هوا قابل مشاهده است مردم از ورزش کردن در هوای باز خودداری کنند.

حمید ترک زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آلودگی هوای اصفهان به مرزی رسیده است که اعلام یکسری از نکات بهداشتی و رعایت آن توسط مردم اصفهان از ضروریات است.

وی با اشاره به موارد بهداشتی در هوای آلوده اصفهان، بیان داشت: با توجه به افزایش آلاینده‌های خطرناک در هوای اصفهان لازم است که افراد سالمند، کودکان، زنان باردار و افراد بیمار حتی‌الامکان از حضور در مکان‌های باز خودداری کنند.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان خاطرنشان کرد: در هوای آلوده به عامه مردم توصیه می شود که به اندازه کافی از مایعات استفاده و از خوردن غذاهای آماده بیرون از منزل خودداری  کنید و از سفرهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند و زمانی که در بیرون از منزل هستید از ماسک به ویژه ماسک‌های N۹۰ و N۹۵ استفاده کنند.

وی ادامه داد: مصرف شیر (حداقل روزانه دو لیوان شیر)،مایعات و سبزیجات تازه به ویژه کلم بروکلی (حداقل ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه طی روز)، غلات سبوسدار بسیار توصیه می‌شود.

ترکزاده اضافه کرد: خوردن فرآورده‌های دریایی به دلیل وجود منیزیم در آن،عدس و جوانه گندم باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند سرب می‌شود.

وی گفت: از آنجایی که بیشترین  تاثیر هوای آلوده و گرد و غبار روی سیستم تنفسی مخاط بینی و چشم است، بهتر است در چنین شرایطی از مصرف سیگار و قلیان پرهیز شود.
 

دانش آموزان و کودکان ساعات ورزش خود را در کلاس بگذرانند

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با اعلام اینکه فردا سعی کنند در هوای آزاد ورزش نکنند و در و پنجره‌ها را در منزل ببندند، اظهار داشت: دانش‌آموزان در این شرایط در زنگ ورزش در كلاس بمانند و ورزش صبحگاهی در پارك‌ها به‌ خصوص در نواحی مركزی شهر محدود شود اما برای افرادی مانند نیروهای پلیس كه مجبورند در این شرایط بیرون باشند ماسك‌های استاندارد برای استفاده در زمان آلودگی هوا انواع مختلفی دارند كه ماسك  M۳ از آن جمله است.
 
وی گفت: استفاده از ماسك‌های FPP شماره یك تا ۳ نیز از دسته ماسک هایی است كه به نیروی‌ انتظامی معرفی می شود و در داروخانه‌ها و مراكز مجاز عرضه می‌شوند.

ترکزاده ادامه داد: به کلیه شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کرده و سفرهای غیرضروری در سطح شهر راحذف نمایند.

وی با بیان اینکه افراد در صورت نیاز به تردد در داخل شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، بیان داشت: به مدیران مدارس و مهدهای کودک توصیه می شود کلیه فعالیت های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک،مراکز پیش دبستانی و تمام مقاطع تحصیلی مدارس را حذف کنند و دانش آموزان زنگ های تفریح را نیز تا حد امکان در کلاس ها سپری کنند.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان بیان داشت: کلیه ورزشکاران و شهروندان از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی و سایر فعالیت های ورزشی هوازی، بویژه در اوایل صبح خودداری کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که در فضاهای باز مجبور به فعالیت هستند بایستی قبل از خوردن غذا دست ها و دهان خود را به طور کامل شستشو دهند و پس از مراجعه به منزل حتما دوش بگیرند.

ترکزاده بیان داشت: کودکان به علت آن که دستگاه تنفسی‌ و سیستم دفاعی تکامل‌ نیافته و در حال رشد است، بیشتر به اکسیژن نیاز دارند، بدن شان بیشتر از سایرین در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر است.

وی بیان داشت: به طور کلی در زمان آلودگی هوا، هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید و از تردد طولانی‌ مدت در هوای آلوده بپرهیزید.

کد N640972

وبگردی