آفتاب

خیز تونس برای تشکیل دولت جدید / المرزوقی حزب جدید تشکیل داد

خیز تونس برای تشکیل دولت جدید / المرزوقی حزب جدید تشکیل داد

حزب "ندای تونس" که در انتخابات پارلمانی اخیر در تونس پیروز شد، به زودی رایزنی‌ها را در خصوص تشکیل دولت جدید آغاز می‌کند اما ماهیت و ساختار این دولت به دلیل ابهامات در ائتلاف‌های سیاسی آتی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، باجی قائد السبسی، رهبر حزب ندای تونس کمی پس از اعلام رسمی پیروزی‌اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: مسوولان این حزب برای انتخاب شخصی که می‌توانند وی را مامور پست نخست‌وزیری کنند، نشست برگزار می‌کنند.

وی در مصاحبه با تلویزیون تونس با بیان اینکه نخست‌وزیر آتی ممکن است از حزب ندای تونس باشد یا از این حزب نباشد، تاکید کرد که نخست‌وزیر آتی تونس از وزیران نظام زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهوری برکنار شده تونس نخواهد بود.

السبسی 88 ساله اظهارات پیشین خود را مبنی بر اینکه حزبش به تنهایی تونس را اداره نخواهد کرد، تکرار کرد.

پیشتر حزب ندای تونس در انتخابات پارلمان که در 26 اکتبر گذشته برگزار شد، 86 کرسی را از میان 217 کرسی پارلمان کنونی از آن خود ساخت و جنبش النهضه (69 کرسی)، حزب اتحاد ملی آزاد (16 کرسی)، جبهه مردمی (15 کرسی) و حزب آفاق (هشت کرسی) هر کدام به ترتیب کرسی‌هایی را به دست آوردند.

مسوولان حزب ندای تونس اظهارات ضد و نقیضی را در خصوص امکان مشارکت جنبش النهضه در دولت آتی مطرح کردند در حالی که رئیس این حزب اعلام کرده است که تشکیل دولتی با حضور اعضای النهضه مطرح است، الطیب البکوش، دبیرکل حزب ندای تونس این مساله را بعید دانسته است.

در همین حال، راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که حزب او با هرگونه درخواست ارائه شده توسط جنبش ندای تونس جهت تشکیل دولت وحدت ملی با جدیت تعامل خواهد داشت.

از سوی دیگر، منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور پیشین تونس از تشکیل یک جنبش مردمی خبر داد که هدف از تشکیل آن، دفاع از اصول انقلاب و جلوگیری از بازگشت استبدادگری‌هاست.

وی با بیان اینکه این جنبش با هدف تحقق دموکراسی واقعی و مقابله با بازگشت استبدادگری‌ها تشکیل می‌شود، وعده داد که جوانان را برای رسیدن به خواسته‌های قانونی و انقلابی خود تنها نمی‌گذارد. المرزوقی نام «شعب المواطنین» (ملت شهروند) را به این جنبش گذاشته است. نام این حزب براساس این تصور است که مردم باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند نه اینکه با آنها مانند رعیت و زیر دست برخورد شود.

همچنین معاون رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس اظهار کرد که هیات نتایج نهایی انتخابات را در صورتیکه هیچ شکایتی از روند انتخابات دریافت نکند روز جمعه اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N640497

وبگردی