آفتاب

نه پزشکان ایرانی به کشورهای پذیرنده نیروی کار!

نه پزشکان ایرانی به کشورهای پذیرنده نیروی کار!

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران از بهره‌مندی ایرانیان شاغل در خارج از مزایای قانون صدور خدمات فنی و مهندسی و قانون توسعه صادرات و واردات خبر داد و گفت: بسیاری از متخصصان رشته‌های پزشکی به دلیل پایین بودن درآمدشان تمایلی به کار در کشورهای پذیرنده نیروی کار ندارند.

حسن کرباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به طور حتم اگر نیروی کار اعزامی حمایت نشود قابل رصد بعدی نخواهد بود لذا انتظار داریم با توجه به راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعات ایرانیان خارج کشور به اطلاعات ارزشمندی درباره آمار نیروهای کار دست یابیم و ایرانیان شاغل در خارج کشور نیز به صورت حقیقی و حقوقی از طریق شرکت‌هایی که اعزام شده‌اند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند تا برایشان گواهینامه شغلی صادر شود.

به گفته وی ایرانیان شاغل در خارج کشور می‌توانند به واسطه صدور گواهینامه شغلی از مزایای قانونی پیش‌بینی شده در قانون صدور خدمات فنی و مهندسی و قانون توسعه صادرات و واردات کشور برخوردار شوند.

کرباسی تصریح کرد: علیرغم آنکه دولت مکلف بود طبق قانون صدور خدمات فنی و مهندسی مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی سامانه اطلاعات شاغلین خارج کشور را برعهده بگیرد و طبق همین قانون، نیروی کار ایرانی از حمایتهای پیش بینی شده قانونگذار بهره‌مند شود ولی متاسفانه نزدیک به 9 سال این عملیات متوقف ماند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین المللی ایران (اصکابا)، در پاسخ به این پرسش که آیا در سطوح بالاتر و متخصصان و فوق تخصص‌های رشته‌های پزشکی متقاضی اعزام به خارج هستند یا خیر؟ گفت: هم اکنون از کشورهای همسایه ترکیه، اقلیم کردستان عراق و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواستهای بسیاری برای پذیرش رشته‌های تخصصی و فوق تخصص‌های پزشکی داریم ولی از آنجایی که متخصصان ایرانی درآمدشان در کشور خود بالاتر است معمولا به این درخواستها پاسخ نمی‌دهند.

وی در ادامه از تدوین استانداردهای بین المللی اعزام نیروهای کار ایرانی خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به تاکیدات مقام عالی وزارت بحث مهارت آموزی در حال پیگیری است و هم اکنون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با توجه به شرایط کشورهای هدف تدوین استانداردهای بین المللی را در دست دارد تا نیروی کار ایرانی که بازارهای جهانی به او نیازمند است بتواند آموزشهای لازم را قبل از اعزام فرا گیرند و خود را با زبان و شرایط بین المللی وفق دهند تا هنگام اعزام مشکلی نداشته باشند.

به گفته کرباسی، یکی از ضعفهایی که بسیاری از نیروهای متقاضی اعزام از سالیان گذشته با آن روبه رو هستند عدم تسلط به زبان بین المللی است که باید فعالیت جدی‌تری در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N640040

وبگردی