آفتاب

وال استریت ژورنال: ایران کوبای دوم نیست

وال استریت ژورنال: ایران کوبای دوم نیست

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به رویکرد جدید رییس‌جمهور آمریکا برای بهبود روابط با کوبا، نوشت: ایران کوبای دوم آمریکا نیست حتی اگر مذاکرات هسته‌ای به یک نتیجه موفقیت‌آمیز منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: اظهارات این هفته باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا و کوبا روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت این گمانه‌زنی را به وجود آورده که روابط ایران و آمریکا نیز بعد از 35 سال باید از سر گرفته شود.

درست است که ایران محتاطانه از بهبود روابط آمریکا با کوبا استقبال کرده است و دولت اوباما از بهبود روابط با ایران نیز استقبال خواهد کرد اما ایران کوبا نیست. رهبر ایران برخلاف رائول کاسترو، رهبر کوبا علاقه‌ای به برقراری روابط با آمریکا ندارد. به دلایل زیادی ایران کوبای دوم نخواهد بود حتی اگر مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای تهران به یک نتیجه موفقیت‌آمیز منجر شود.

تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد آورده و اکنون نیز این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت است با این حال رهبر ایران به دنبال روابط با آمریکا نیست.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای هنوز به شدت نسبت به نیات واشنگتن تردید دارد و بر این باور است که هدف آمریکا از توجه به برنامه هسته‌ای ایران و وضعیت حقوق بشر تنها وسیله‌ای است برای پوشش برنامه آمریکا برای تغییر نظام در ایران.

ایران و آمریکا در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای شامل بشار اسد رییس‌جمهور سوریه در دو جبهه مخالف قرار دارند. فردی که ایران از او حمایت می‌کند و آمریکا خواهان برکناری‌اش است. علاوه بر این ایران همچنان یک تهدید علیه اسرائیل که هم‌پیمان اصلی آمریکاست محسوب می‌شود و از گروه‌های مخالف اسرائیل شامل حزب‌الله لبنان و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند.

ایران و آمریکا در سالی که گذشت به طور غیرمستقیم از روی کار آمدن حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق حمایت کردند اما ایران خواهان تضعیف و کاهش حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

این کشور سال‌هاست که نسبت به تلاش‌های آمریکا برای تسلط بر خاورمیانه و تهاجم فرهنگی غرب که نه تنها ایران بلکه کل جهان اسلام را تهدید می‌کند هشدار می‌دهد.

اما رهبر ایران به حسن روحانی رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه‌اش اجازه داده تا برای دستیابی به یک توافق وارد مذاکره با غرب شود و خطوط قرمز را نیز برای آنها مشخص کرده است. آنها خواهان لغو تحریم‌ها هستند و اگر توافقی حاصل شود و تحریم‌ها از بین برود گام‌های بعدی برداشته خواهد شد اما روابط دیپلماتیک جزو آنها نخواهد بود.

شاید در صورت حصول توافق هسته‌ای نهایی آمریکا به دنبال افزایش روابط اقتصادی و تجاری با ایران باشد اما آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است که بسیاری از مسائل منطقه‌ای دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند.

به گزارش ایسنا،در راستای این گزارش علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تاکید کرد: حتی در صورتیکه توافق هسته‌ای به از بین رفتن بحران (در روابط) دو کشور بیانجامد تهران هرگز به دنبال عادی سازی روابط دیپلماتیک با واشنگتن نخواهد بود.

شمخانی با اشاره به روابط ایران و آمریکا بیان کرد: ایران و آمریکا می توانند روشی را در پیش بگیرند که بر اساس آن از توان‌شان علیه یکدیگر استفاده نکنند. توافق هسته‌ای نیز می‌تواند نقش سرنوشت‌سازی در این زمینه داشته باشد و طبیعتا همه چیز به میزان صداقت و راستی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد.

شمخانی ادامه داد: اگر که به توافق هسته‌ای نرسیم نمی‌میریم و اگر که به توافق برسیم هم به بهشت نخواهیم رفت.

انتهای پیام

کد N639733

وبگردی