آفتاب
آیت‌الله ممدوحی:

احاطه کامل به انواع دانش‌ها از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) بود

احاطه کامل به انواع دانش‌ها از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) بود

یک عضو مجلس خبرگان احاطه کامل بر انواع علوم و دانش‌ها را از ویژگی‌های برجسته امام رضا (ع) ذکر کرد و گفت: این علم و دانش تا بدانجا بود که مامون در مجالس مختلف به این واقعیت که در عصر حاضر کسی داناتر از ایشان وجود ندارد، اعتراف کرد.

آیت‌الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم با گرامیداشت سالروز شهادت امام رضا(ع) افزود: احسان به مردم و انفاق به تهیدستان دیگر ویژگی‌های برجسته امام رضا (ع) بود.

وی با بیان این‌که امام رضا (ع) همانند اجداد بزرگوارشان از کرامات و ویژگی‌های زیادی برخوردار بودند، گفت: سخاوتمندی از جمله ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) بود، تا آنجا که در اوایل حضورشان در خراسان و در یکی از روزهای عرفه، تمام اموال خویش را میان فقرا تقسیم کردند.

این عضو مجلس خبرگان یکی دیگر از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی امام رضا (ع) را ارتباط عمیق معنوی آن حضرت با خداوند متعال دانست و گفت: ایشان کثرت عبادت و خویشتنداری را برگزیده بود تا آن جا که در روایات آمده است که شب‌ها بسیار کم می‌خوابیدند و غالباً شب را از ابتدا تا اوایل صبح به احیا و عبادت می‌گذراندند.

ممدوحی با تشریح ابعاد شخصیت علمی امام رضا(ع) تصریح کرد: ایشان در بسیاری از مناظرات و مباحثات حضوری چشمگیر داشتند و در پاسخ به عالمان و دانشمندان از ادیان مختلف، شبهات بسیاری را از میان می‌بردند تا جایی که با مقام علمی خود حتی زمینه روشنگری مردم را نیز فراهم می‌ساختند.

وی افزود: بسیاری از مردم پرسش‌های خویش را از سرچشمه جوشان علم امام رضا(ع) پاسخ می‌یافتند و بر علم و معرفت ایشان اعتراف می‌کردند چرا که ایشان علاوه بر پاسخگوئی به سوالات علمی و دینی در نشر علوم اهل بیت(ع) نیز گام بر می‌داشتند.

ممدوحی درباره دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام رضا(ع) گفت: رافت و مهربانی از دیگر خصوصیات شخصیتی و اخلاقی امام رضا(ع) می‌باشد که با چنین منش و اخلاقی، شیفتگان فراوانی را به خود جذب کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان نسبت به زیردستان، تهی دستان و یتیمان محبت ویژه‌ای داشت و هرگز از غم و اندوه اطرافیان و یاران غافل نمی‌شد و محرومان را فراموش نمی‌کرد و کریمانه به نیازهای مردم جامه عمل می‌پوشاند.

این استاد عالی حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هر یک از امامان معصوم (ع) در دوران حیات خویش، مامن و پناهگاهی برای شیعیان بودند که در این زمینه امام رضا(ع) با سجایای اخلاقی خود در مهربانی، بخشش، کرامت و رافت همچنان پناهگاهی برای دلسوختگان و در راه ماندگان است.

وی رسیدگی به امور مومنین را از دیگر خصایص امام رضا(ع) دانست و گفت: شیعیان در مواجهه با مشکلات، گرفتاری‌ها و حوائج به امام رضا(ع) مراجعه می‌کردند و ایشان با رافت و مهربانی خود هیچ کس را از درگاه بخشش و کرم خویش نمی‌راند.

ممدوحی در پایان خاطرنشان کرد: آشنا شدن مردم با زندگی همه ائمه اطهار(ع)، درس‌های بزرگی از انسانیت و رفتار به جامعه می‌بخشد که در این زمینه لازم است رسانه‌ها و متولیان فرهنگی گام‌های بزرگی در این عرصه بردارند.

انتهای پیام

کد N639679

وبگردی