آفتاب
گفتگوی اختصاصی مهر با معاون اول رئیس پارلمان عراق:

پیام ائتلاف هویت بخشی به داعش است/ قدردانی مردم عراق از ایران

پیام ائتلاف هویت بخشی به داعش است/ قدردانی مردم عراق از ایران

معاون اول رئیس پارلمان عراق ضمن قدردانی از حمایتهای صادقانه و جدی ایران از مردم عراق اعلام کرد که کشورهای منطقه باید به دیدگاه مشترک درخصوص مبارزه با تروریسم دست یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر میان مقامات ایرانی و عراقی و حمایت جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتی تاثیرگذار از عراق سطح روابط امنیتی، نظامی و سیاسی میان دو کشور و اهداف سفر اخیر رئیس مجلس عراق به ایران را در گفتگویی اختصاصی با " همام حمودی" معاون اول رئیس پارلمان عراق مورد بررسی قرار دادیم که مشروح آن از نظر می گذرد.

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: مباحث مطرح شده در سفر اخیر هیئت پارلمانی عراق به ریاست "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان این کشور به ایران و نتایج نشستهایی که در پی این سفر برگزار شد چه بودند و ارزیابی شما از این سفر چیست؟

سفر اخیر ما به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثر و خوب بود و نشانگر روابط نزدیک، برادرانه و شفاف میان بغداد و تهران است. در دیداری که با مسئولان وزارت خارجه ایران داشتیم، آخرین تحولات منطقه، نقش ایران در حمایت از عراق در مواجهه با پدیده تروریسم و قدرت نمایی ایران در مذاکرات هسته ای مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

در عرصه سیاسی و پارلمانی نیز درخصوص تشکیل یک کمیته مشترک درخصوص پیگیری توافقاتی که پیشتر میان بغداد و تهران حاصل شده و اسناد تفاهمی که به امضارسیده و همچنین برگزاری نشستهای دوره ای میان پارلمانهای دو کشور در راستای عملی کردن توافقات به بحث و رایزنی پرداختیم.

مسأله نفت و قیمت آن و همچنین اتخاذ اقداماتی از سوی کشورهای منطقه که منافع همه کشورهای منطقه را در بر داشته باشد از دیگر مباحثی بود که در نشستهای اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 نقش ایران را در حمایت از مردم عراق در مواجهه با تروریسم  چگونه ارزیابی می کنید؟

 چنانکه اخیرا رخ داد نمایندگان مردم عراق از همه استانهای عراق و همچنین نمایندگان گروههای مذهبی و دینی به شکل مستقیم و صریح با برادران خود در پارلمان ایران وارد مذاکره شدند و همه بر این مساله اتفاق نظر داشتند که نقش ایران در حمایت از دموکراسی در عراق نقش برجسته و پررنگی است و عراقیها معتقدند که ایران دارای قدرت و صداقت است و مثل برخی از کشورها که تنها به دادن وعده و وعید اکتفا می کنند عمل نمی کند و در هنگام نیاز به یاری مردم عراق می شتابد. به همین دلیل است که همه گروههای عراقی حتی مسیحیان از ایران تقاضای کمک می کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی از عراقیها حمایت کرده است و مردم عراق با دید احترام، عزت و برادری به جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنند و در همین جا از جمهوری اسلامی ایران بخاطر حمایتهایش قدردانی می کنیم.

وضعیت میدانی عراق هم اکنون چگونه است؟

 وضعیت میدانی در عراق هم اکنون به طور کلی خوب است، چرا که امنیت در مناطق حساس از جمله، بغداد، کربلا، نجف و سامرا به شکل کلی تامین شده است و ارتش زمام امور را به دست گرفته است. چنانکه ارتش اخیرا طی عملیاتهایی توانسته مناطقی از دیالی و الشعبیه را از داعش باز پس گیرد و تحرکاتی را نیز در تکریت، موصل و منطقه کردستان آغاز کرده است و با توجه به آنکه داعش با تمرکز در نقاطی احتمال دارد قوی به نظر برسد اما در کل می توان گفت که وضعیت میدانی در عراق به شکل عمومی خوب است و پیشرفتهایی در این زمینه به نفع دولت عراق حاصل شده است.

سطح هماهنگیهای امنیتی میان ایران و عراق چگونه است؟

ایران و عراق در زمینه های اطلاعاتی، تسلیحاتی و تبادل تجربیات و مشورت گیری با یکدیگر هماهنگی و ارتباط دارند. در همین راستا همکاریهایی نیز میان ایران و اربیل صورت گرفته است. 

با توجه به فعالیتهای داعش در عراق و سوریه رویکرد عراق درخصوص ساختار امنیتی خلیج فارس چیست؟

ما معتقدیم که داعش در کل ساخته و پرداخته غرب است و تسلیحاتی که این گروه تروریستی در اختیار دارد تسلیحاتی پیشرفته است که محصول کشورهای غربی محسوب می شود و این به دلیل سیاست غیر هوشیارانه ای است که این کشورها در قبال بحران سوریه اتخاذ کردند و بدون درایت و عاقبت اندیشی از گروههای تکفیری حمایت کردند که در نتیجه به ایجاد یک گروه مسلحی که تمام منطقه را با چالش مواجه کرده و امنیت منطقه را تهدید می کند منجر شد. در نهایت این مساله ای است که بار آن بر روی دوش مردم و ملتهاست چنانکه برای مثال در عراق این مردم موصل هستند که می تواند موصل را از چنگال داعش آزاد کنند و همه باید در این زمینه به مسئولیت های خود عمل کنند و در این میان باید فرصتهای اتهام زنی را برای برخی فراهم نکنیم و اجازه ندهیم که مساله مبارزه با تروریسم در میان کشورها به مساله درگیریهای سیاسی یا طایفه ای تبدیل شود.

با توجه به مساله تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش و پس از گذشت سه ماه از تشکیل این ائتلاف به رهبری آمریکا حمایتهای بین المللی در همین راستا از عراق چگونه بوده است؟

حمایتهای بین المللی در ابتدا یک عنوان پر طمطراق و بزرگ به نظر می رسد  اما در واقع باید گفت که حجم این حمایتها از عراق بسیار کم است و در عمل باید گفت که نتیجه این حمایتها تنها رساندن آسیب به ساختار داعش است نه نابودی آن.

زمانی که ۶۰ تا ۷۰ کشور می گویند که با داعش در حال جنگ هستند و داعش همچنان به قوت خود باقی است و حتی پیشروی هایی را هم در مناطق مختلف به دست می آورد بیانگر این پیام است که این گروه تروریستی در حقیقت نیروی جایگزین است که ماهیت آن هویت بخشی ظاهری به جنگی است که در جریان است. جنگی که در حقیقت میان اسلام و غرب در جریان است که تمام اینها به نفع داعش تمام خواهد شد.

با این وجود باید تاکید می کنم که کشورهای منطقه باید به یک دیدگاه مشترک درخصوص مقابله با  تروریسم دست یابند چرا که داعش خطری است که کل منطقه را تهدید می کند. بر این اساس هیچ کس نمی تواند نظر دهد که دولت سوریه پیش از داعش در این کشور باید سرنگون شود و یا اینکه حضور داعش در سوریه ضروری است. اینها عقایدی است که طرح آنها باعث برهم ریختن اوضاع می شود و چیزی که مهم است آن است که بتوانیم به نقطه نظر مشترکی دست پیداکنیم و کشورهای منطقه به مسئولیتهای خود عمل کنند و کشورهای دیگر نیز به حمایتهای خود ادامه دهند.

...............

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N639642

وبگردی