آفتاب

مذاکرات صلح ترکیه با کردها وارد مرحله جدید شده است

مذاکرات صلح ترکیه با کردها وارد مرحله جدید شده است

دولت ترکیه و همچنین حزب مردم دموکراتیک این کشور که حامی کردها است، به طور همزمان اعلام کردند مذاکرات صلح این کشور با کردها وارد مرحله جدید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه تودی زمان، یک مقام ارشد حزب مردم دموکراتیک ترکیه که حامی کردها است، اظهار داشت که در مرحله جدید مذاکرات صلح قرار است عبدالله اوجالان رهبر به زندان افتاده حزب غیرقانونی کارگران کردستان نقش محوری تری پیدا کند.

معاون نخست‌وزیر ترکیه در پیامی که در توییتر پس از دیدار با یک هیات حزب دموکراتیک خلق منتشر کرد گفت: فرآیند صلح با عزم سیاسی قدرتمند ادامه پیدا می‌کند. نشست‌های ما برپایه اعتماد و حسن نیت به منظور دستیابی به نتیجه نهایی تسریع شده‌اند.

این در حالی است که معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه با سیری ثریا اوندر نماینده استانبول حزب مردم دموکراتیک و پروین بولدان معاون رئیس گروه پارلمانی حزب مردم دموکراتیک دیدار کرد. این دیدار پس از یک نشست طولانی میان هیئت حزب دموکراتیک خلق و عبدالله اوجالان ربر پ.ک.ک در 17 دسامبر انجام شد.

اوندر به خبرنگاران گفت: ما مرحله شکننده‌ای را که با مقاومت‌های کوبانی آغاز شده بود گذرانده‌ایم و من می‌خواهم بگویم که بحرانی مهم را پشت سر گذاشته‌ایم. اشاره اوندر به بن بست در فرایند صلح به دلیل کشته شدن معترضان مخالف اقدامات ترکیه در قبال تروریست‌های داعش و انفعال آن در کمک به کردهای گرفتار در شمال سوریه بود.

اوندر افزود: ما می‌خواهیم بگوییم که از اکنون به بعد وارد مرحله جدید در فرایند صلح شدیم که بیشتر با هدایت از جزیره امرالی انجام خواهد شد.

اشاره اوندر به جزیره امرالی محل به زندان افتادن اوجالان به معنی نقش پررنگ تر اوجالان در مذاکرات صلح خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: برای نخستین بار توافقاتی در زمینه برخی عناوین شکل گرفته است که برای پیشبرد مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اوندر همچنین تاکید کرد، زمانی که در مورد مسئله به زمین گذاشتن صلاح‌ها به پیشرفت دست پیدا کنیم آنرا با رسانه‌ها در میان خواهیم گذاشت.

وی گفت: ما مشاهده کرده که بحث در مورد این نوع عناوین از طریق رسانه‌ها باعث به خطر افتادن فرایند صلح می‌شود.

انتهای پیام

کد N639481

وبگردی