آفتاب
هاشمزهی:

محرومیتهادر نهبندان و سربیشه موج می زند/نبود زیرساخت در دوشهرستان مرزی

محرومیتهادر نهبندان و سربیشه موج می زند/نبود زیرساخت در دوشهرستان مرزی

بیرجند- نماینده مردم نهبندان و سربیشه درمجلس با بیان اینکه متاسفانه هیچ اقدام موثری در رفع محرومیت‌های نهبندان و سربیشه برداشته نشده، گفت: نداشته ها در این شهرستانها بیشتر از داشته ها بوده است.

مراد هاشمزهی در گفتگو با مهر، با اشاره به سفر دولت تدبیر و امید به استان اظهارکرد: این دولت، دولت تدبیر و امید است اما شاید بتوان گفت مردم از خدمات دولت‌ها در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه ناامید شده‌اند.

وی با بیان اینکه این دو شهرستان جزو حوزه‌های توسعه نیافته در کشور است، افزود: جای جای کشور کارهایی شده اما عقب‌ماندگی‌ها همچنان ادامه دارد.

هاشمزهی با بیان اینکه خراسان جنوبی از حیث بهره‌مندی از خدمات از متوسط کشوری پایین‌تر و این حوزه انتخابیه نیز در مقایسه با سایر نقاط استان در رده پایین‌تر قرار گرفته است، افزود: نداشتن‌ها در نهبندان و سربیشه خیلی بیشتر از حرف زدن در قالب یکی دو ساعت بوده و متاسفانه هیچ اقدام موثری در رفع محرومیت‌ها برداشته نشده است.

وی تامین زیرساخت‌ها را نیاز اساسی در رفع محرومیت‌ها دانست و گفت: نبود زیرساخت‌ها در این دو شهرستان فراوان بوده و سبب شده تا محرومیت‌ها دوچندان شود.

عدم تحقق وعده دولت قبل در گازرسانی به نهبندان و سربیشه

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قول گازرسانی در دولت قبل به این دو شهرستان داده شده اما هنوز خبری از تحقق نیست، گفت: در سایر مناطق بحث گازرسانی به روستاها مطرح شده اما علی‌رغم قول دولت قبل مبنی بر انجام گازرسانی تا پایان دوره دولت، هنوز خبری از گاز در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان نیست.

هاشمزهی بیان کرد: اگر روند کار در سایر مناطق کشورهم به همین روال بوده مردم توقعی نداشتند اما حال که صحبت از گازرسانی به روستاها شده باید به این شهرستان‌ها نیز توجه ویژه کرد.

هاشمزهی با بیان اینکه سفر دولت به استان در روزهای آتی آنقدر خلاصه بوده که قطعا دردی از مردم دوا نمی کند، گفت: رهبری دستور داده‌اند تا مسئولان به مناطق محروم رفته و مشکلات را رسیدگی کنند اما فرصت در این سفر آنقدر کوتاه بوده و هرچند نماینده‌ای از دولت به شهرستان سفر کند اما مجالی برای تحقق اهداف مدنظر رهبری فراهم نخواهد شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سفر دولت‌های قبل که خود رئیس جمهور به نهبندان سفر داشتند نتوانستند گره‌ای از مشکلات را بگشایند چه برسد به این سفر که قطعا اگر نماینده‌ای هم در شهرستان‌ها حضور یابد فرصتی برای ملاقات مردمی نبوده و برنامه‌ریزی‌ها تنها برای مرکز استان است.

وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه تخصیص اعتبار به پروژه‌های بالای 80 درصد را در اولویت قرار داده است، گفت: عملا قول اجرای کاری در شهرستانها با توجه به بسته شدن لایحه بودجه نبوده و همان استراتژی دولت قبل در سفرها دنبال شده منهای اینکه سفر شهرستانی وجود ندارد.

نبود زیرساخت‌ها بر محرومیت‌ها می افزاید

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه های خراسان جنوبی نسبت به سایر مناطق کشور کمتر است، بیان داشت: پروژه‌های استان نسبت به سایر مناطق کشور کم بوده و این امر سبب شده تا حجم پروژه ها برای شهرستان های کوچک کمتر و یا به صفر برسد.

هاشمزهی نبود زیرساخت‌های جاده، راه آهن، نبود راه های بین شهری، روستایی، محورهای دوبانده و یا نبود باند رفت و برگشت را از دیگر مشکلات استان دانست و گفت: جاده درستی در استان نداریم و این امر در حوزه انتخابیه سربیشه و نهبندان با توجه به حجم بالای تصادفات جاده ای بیشتر به چشم می خورد.

وی صدمات وارده در تصادفات را تنها مربوط به این دو حوزه ندانست و گفت: راه منحصر به مردم استان و یا شهرستان‌های مذکور نبوده بلکه به کل کشور بر می‌گردد و درخواستی ملی برای تامین امنیت در جاده های شرق کشور است.

هاشمزهی از تخصیص اعتبار به راه آهن در بودجه سال آینده ابراز رضایت کرد و افزود: این امر جای قدردانی دارد اما بهتر بود تا با اختصاص اعتبار بیشتر روند اجرای این پروژه مهم را سریعتر فراهم کنند.

وی راه آهن را موجب صرفه جویی در منابع انرژی، اشتغال و افزایش مبادلات تجاری دانست و گفت: منافع اقتصادی این پروژه بسیار بالا بوده و سبب اتصال چابهار به مشهد و گلستان می شود.

استغال کاذب و مهاجرت نتیجه محرومیت ها در نهبندان  و سربیشه

هاشمزهی در ادامه از ایجاد شغل های کاذب، بیکاری، بی خانمانی، مهاجرت، خالی شدن روستاها از سکنه و ... به دلیل محرومیت ها خبر داد و گفت: شاید نتوان گفت همه اما بیشتر افراد ساکن شده در حاشیه شهرهای بزرگ از مناطق محروم به ویژه از این دو شهرستان هستند.

وی با قدردانی از مردمی که علی رغم مشکلات در تامین مایحتاج زندگی همچنان به اصول درست زندگی کردن پایبند بود‌ه‌اند، گفت: بیکاری و محرومیت قطعا دچار ناهنجاری شده و این مسئله را نمی توان انکار کرد.

وی در خصوص توسعه و تجهیز بازارچه های مرزی نیز تاکید کرد و گفت: خراسان جنوبی فرصت خوبی برای مبادلات تجاری از طریق بازارچه ها با کشور افغانستان داشته که باید در راستای توسعه کمی و کیفی بازارچه ها در کشور به ویژه خراسان جنوی اقدامات لازم انجام شود.

وی بازارچه ها را فرصت مناسبی برای اشتغال داشنت و گفت: مشکلات مرزها در کشور و در آن سوی مرزها باید مرتفع شود و قطعا طرف افغان نیز از رفع مشکلات استقبال خواهند کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی همچین به بی آبی و خشکسالی ها نیز اشاره کرد و گفت: خشکسالی سبب مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه شده که این امر در شهرستان نهبندان با توجه به نبود ارتفاعات بیشتر است.

وی بیان کرد: مردم در این سفر دیگر به شعار توجهی نداشته و تنها منتظر تحقق وعده ها هستند.

هاشمزهی یادآور شد: دولتمردان این بار باید با انجام عملی وعده ها، مردم را نسبت به دولت امیدوار و معتمد سازند زیرا آنقدر در دولت های قبل تجربه های تلخی از عدم تحقق وعده ها در اذهان مردمی تداعی شده که دیگر شعار را نمی پذیرند.

کد N638510

وبگردی