آفتاب

وزیر کشور ترکیه: آنکارا در پی اعلام آتش بس دائم از سوی پ ک ک است

وزیر کشور ترکیه: آنکارا در پی اعلام آتش بس دائم از سوی پ ک ک است

وزیر کشور ترکیه با ارائه جزئیاتی درباره روند صلح با کردها به اعضای کابینه به وزرا اطمینان داد، این روند تحت قوانین عمومی و با هدف ایجاد یک آتش بس دائم طی ماه‌های آتی پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، در جریان این نشست، وزرای کابینه درباره روند صلح سوالاتی به ویژه درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی به دلیل حفظ روند مذاکرات به برخی از اقدامات کیفری حامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) واکنشی نشان نداده‌اند، مطرح کردند.

افکان علا، وزیر کشور ترکیه در این باره به اعضای کابینه اطلاع داد، تعداد جرایم در جنوب شرق منطقه آناتولی با توجه به اقدامات امنیتی پس از وقایع ششم و هفتم اکتبر بسار کاهش یافته است.

وی همچنین تاکیدکرد: بیش از 100 تن از اعضای شاخه غیرنظامی پ ک ک بازداشت و کسانی که مسئول وقایع اکتبر بودند به دادگاه منتقل شده‌اند.

وزرا در این جلسه همچنین درباره دو مساله مهم گفت‌وگو کردند، اعضای کابینه حفظ نظم عمومی در روند صلح با کردها و اعلام پ ک ک برای عدم استفاده از سلاح علیه ترکیه را خواستار شدند.

به گفته برخی مقامات برجسته حزب عدالت و توسعه، بیانیه‌های روزانه گروه‌های شرکت کننده در مذاکرات جنبه سیاسی دارند ونیازی به توجه به آن‌ها نیست.

برخی از مقامات این حزب در این باره متذکر شدند: مساله مهم این است که گفت‌وگوها بین اوجالان و مقامات دولتی ادامه دارد. هیچ مشکلی در روند این مذاکرات رخ نداده است و تصمیماتی که با توجه به این روند اتخاذ می‌شوند بسیار مهم هستند. همچنین اعلام عدم استفاده از سلاح توسط پ ک ک علیه دولت ترکیه می‌تواند در اواخر مارس، زودتر و یا دیرتر مطرح شود.

این مقامات همچنین با اشاره به این موضوع که "خودمختاری" کردها در مذاکرات مطرح می‌شود یادآور شدند.

منظور از خودمختاری، طبقه بندی شورای اروپا درباره دولت‌های محلی است که ترکیه درباره 11 بند آن تردید دارد. مقامات ترکیه تاکید کردند بسیاری از این بندها تاکنون در ترکیه اعمال شده‌اند اما اجرای رسمی آن‌ها تنها در زمان مناسب ممکن است.

انتهای پیام

کد N638404

وبگردی