آفتاب

دادستان کل اسکاتلند: شواهدی مبنی بر بیگناهی المقرحی در حادثه لاکربی نیست

دادستان کل اسکاتلند: شواهدی مبنی بر بیگناهی المقرحی در حادثه لاکربی نیست

دادستان کل اسکاتلند اعلام کرد که به اعتقاد وی عبدالباسط المقرحی متهم اصلی کشته شدن 270 نفر در حادثه انفجار هواپیمای مسافربری بر فراز شهر لاکربی بوده و شواهدی مبنی بر بی‌گناهی وی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، فرانک مالهالند دادستان کل اسکاتلند اظهار داشت که هیچ یک از دادستان‌ها یا بازرسان نسبت به شواهد موجود برای گناهکار دانستن المقرحی اظهار نگرانی نکرده‌اند.

وی همچنین وعده داد که به تعقیب همدستان المقرحی ادامه خواهد داد. این در حالی است که اخیرا در چند کتاب و فیلم مستند نقش المقرحی در بمب‌گذاری لاکربی زیر سوال رفت.

از سوی دیگر گروهی از سیاستمداران و اعضای خانواده قربانیان این حادثه با امضای طوماری خواهان عدالت برای المقرحی شدند و این طومار همچنان دو سال پس از مرگ المقرحی در بایگانی پارلمان اسکاتلند موجود است.

گروهی از حامیان المقرحی نیز که به گفته پلیس اف‌بی‌آی آمریکا یک مامور اطلاعاتی لیبیایی بوده مدعی هستند دادستان‌های اسکاتلند شواهد دیگری که نشان می‌دهد بمب کارگذاری شده در این هواپیما در فرودگاه هیثرو و نه در فرودگاه مالت کارگذاری شده نادیده گرفته‌اند.

آنها همچنین مدعی هستند که برای انداختن تقصیر این حادثه بر گردن لیبی صحنه‌سازی شده و قطعه‌ای از تایمر بمب دستکاری شده تا نشان دهد لیبی در این حادثه نقش دارد.

دادستان کل اسکاتلند همچنین خاطرنشان ساخت: تحقیقات وی متمرکز بر مدارک و شواهد هستند نه فرضیه‌ها و گمانه‌زنی‌ها.

مال‌هالند تاکید کرد: در طول 26 سال تحقیقات درباره این حادثه، حتی یک بازرس یا دادستان قضایی راجع به مدارک این پرونده اظهارنگرانی نکرده است.

وی افزود: ما به این تحقیقات پایبند مانده و تمرکز ما بر مدارک است نه شواهد و گمانه‌زنی. دادستان و افسران پلیس ما در همکاری با دولت‌های انگلیس و آمریکا به پیگیری این پرونده ادامه خواهند داد و تنها هدفشان اجرای عدالت در قبال کسانی است که در کنار المقرحی در این حادثه دست داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N637620

وبگردی