آفتاب

نماینده جلفا: کاهش بودجه عمرانی منجر به رکود می‌شود

نماینده جلفا: کاهش بودجه عمرانی منجر به رکود می‌شود

نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کاهش بودجه عمرانی به تبع کاهش منابع درآمدی دولت از محل فروش نفت می‌تواند منجر به رکود شود.

محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در کشور شاهد کاهش درآمدها خواهیم بود که این موضوع بر بودجه عمومی کشور و بودجه عمرانی نیز ثاثیرگذار است و نیاز است در هزینه‌های جاری مدیریت کاهشی داشته باشیم.

وی افزود: باید توجه کرد که کاهش بودجه‌های بخش‌های عمومی، عمرانی و صنعتی کشور به نحوی نباشد که دچار رکود شویم که در این صورت آثار منفی بلندمدت زیادی را به همراه خواهد داشت. لذا باید از طریق افزایش درآمدهای غیرنفتی کاهش درآمد نفتی در بودجه را جبران کرد و از این طریق بودجه‌های موردنیاز بخش عمرانی را نیز هرچند با سختی تامین نمود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از راهکارهای افزایش درآمد، افزایش درآمدهای مالیاتی است که لازم است با دقت خاصی انجام شود؛ چرا که مالیات به نوعی تیغ دولبه است و اگر بخواهیم فشار افزایش مالیات را به بخش‌های تولیدی و صنعتی وارد کنیم این بخش‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد و نمی‌توانند هزینه‌های خود را با درآمدها تطبیق دهند.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم بیش از افزایش پایه‌های مالیاتی باید تعداد مالیات دهندگان را افزایش داد یعنی با مدیریت مناسب مالیاتی فرارهای مالیاتی را کم و در مقابل درآمدهای مالیاتی را افزایش داد و برخی مشاغل پردرآمد نیز که از پرداخت مالیات معاف بودند را زیر چتر مالیاتی آورد.

حسن نژاد با بیان اینکه بسیاری از مشاغل نظیر ساختمان‌سازان با درآمدهای بالا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند گفت: این گونه مشاغل در کشور زیاد است که با وجود درآمد سالانه بالا مالیات کمی می‌پردازند و این موضوع درآمدهای مالیاتی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید قانون در مورد آن‌ها تصمیم گیری کند. همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی بی اساس نیز وجود دارد که باید با آن‌ها برخورد شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: کشور ما به لحاظ معادن و منابع خدادادی کشوری خاص و برخوردار است و باید در شرایطی که فروش نفت درآمدزایی مناسبی ندارد به فکر بهره‌برداری مناسب از معادن کشور نظیر سنگ آهن، مس،‌روی و سنگ‌های تزیینی و زینتی بود. همچنین پرهیز از خام‌فروشی و تقویت صنایع تبدیلی پتروشیمی و نفتی نیز می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که نفت با ارزش افزوده بالاتری و به شکل محصول صادر شود.

انتهای پیام

کد N637311

وبگردی