آفتاب

اردوغان: محاکمه خبرنگاران پاک و قانونمند است/ترکیه دربان اتحادیه اروپا نیست

اردوغان: محاکمه خبرنگاران پاک و قانونمند است/ترکیه دربان اتحادیه اروپا نیست

به‌رغم انتقادهای آمریکا و اتحادیه اروپا از ترکیه به خاطر دستگیری‌های گسترده خبرنگاران و مخالفان اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روند محاکمه ‌آنها را ستود و آن را "پاک و قانونمند" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه از روند دادرسی مخالفان خود و صدور حکم غیابی برای بازداشت فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا ستایش کرد. وی این محاکمات را "پاک و قانونمند" خوانده است.

فتح‌الله گولن که ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست، زمانی از طرفداران اردوغان بود و بعد به مخالفان وی پیوست.

اردوغان در نطقی تلویزیونی در استانبول گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به دقت ناظر این روند بودم. همه چیز قانونمند و مطابق با آیین دادرسی است. در حال حاضر محاکمه پیگیر و پاکی در جریان است. پلیس و دستگاه قضایی اشتباهات گذشته خود را تکرار نمی‌کنند.»

اردوغان از دستگیری خبرنگاران که حدود یک هفته پیش صورت گرفت دفاع کرد و آن را بخشی از تحقیقات خواند و گفت، بعضی از خبرنگاران از حرفه خود به عنوان "ماسکی"‌ برای انجام فعالیت‌هایی دیگر استفاده می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره و مقایسه با محاکمه دو خبرنگار سابق انگلیس به اتهام شنود غیر مجاز تلفنی شمار زیادی از افراد انگلیس، از جمله شخصیت‌های معروف گفت، دستگیری خبرنگاران امری غیر معمول نیست.

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن ایراد شد که دادگاه استانبول به صورت غیابی حکم دستگیری فتح‌الله گولن را به اتهام "توطئه برای براندازی حکومت اردوغان" و "رهبری یک سازمان تروریستی" صادر کرد. گولن متهم شده که در محل سکونت خود یعنی ایالت پنسیلوانیای آمریکا "دولتی موازی" ایجاد کرده است.

دادگاه استانبول روز جمعه اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه "زمان" را آزاد کرد اما با طرح اتهام‌هایی تروریستی هدایت کاراجا، مدیر شبکه تلویزیونی نزدیک به گولن "سامان‌یولو" و سه تن دیگر در بازداشت باقی ماندند.

به گزارش دویچه وله، دستگیری۳۰ تن از خبرنگاران و کارکنان دفتر روزنامه "زمان" و شبکه تلویزیونی مذکور در ۱۴ دسامبر انجام گرفت. بازداشت این افرد که پلیس ظن نزدیکی آنها به فتح‌الله گولن را داشت، با انتقاد شدید اتحادیه اروپا مواجه شده است. اما اتحادیه اروپا نیز از حملات لفظی اردوغان در تلویزیون مصون نماند.

اردوغان با لحنی تمسخرآلود در نطق تلویزیونی خود گفت: «ترکیه دربان اتحادیه اروپا نیست.» وی با اشاره به انتقادهای اتحادیه اروپا از این اقدام خاطرنشان ساخت، اروپا شتاب به خرج داد تا در ایام کریسمس انتقاد کند در حالی که "ترکیه را برای ۵۰ سال پشت در منتظر نگه داشته است." اشاره کنایه‌آمیز وی به تلاش‌های این کشور برای ورود به اتحادیه اروپا بود.

نطق شدید‌اللحن اردوغان به مشکلات این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا که از جمله شامل انتقادهای حقوق بشری و مسئله قبرس می‌شود، افزوده است.

انتهای پیام

کد N637194

وبگردی