آفتاب

گزارش سازمان ملل از جنایات شورشیان سودان جنوبی

گزارش سازمان ملل از جنایات شورشیان سودان جنوبی

سازمان ملل امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرد، شورشیان سودان جنوبی در جریان حمله ماه اکتبر غیرنظامیان را کشته، مورد تجاوز قرار داده و ربوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش سازمان ملل متحد آمده است: حامیان مسلح ریک مچار،‌ معاون سابق رئیس‌جمهوری سودان جنوبی در 29 اکتبر امسال به شهر نفت‌خیر بنتیو در مرز سودان حمله کرده و دست‌کم 11 غیرنظامی را کشته و مرتکب نقض‌ حقوق بشر گسترده شده‌اند.

هیات سازمان ملل متحد در سودان جنوبی همچنین اعلام کرد: ناظران به اسناد مختلفی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد نیروهای اپوزیسیون زنان غیرنظامی را در بنتیو ربوده و به آنها تجاوز کرده‌اند و این اتفاق پس از آن رخ داده که نیروهای دولتی از برخی مناطق شهر مذکور در 29 اکتبر 2014 خارج شدند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، دو زن و یک نوزاد شش ماهه در جریان حمله نیروهای اپوزیسیون به منازلشان در مرز سودان کشته شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: براساس یافته‌های اولیه، نیروهای اپوزیسیون مرتکب نقض فاحش حقوق بشر و نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی شده‌اند که نقض آن جرایم جنگی محسوب می‌شود.

شهر نفت‌خیز بنتیو شاهد درگیری‌های گسترده میان طرفین است و هر از گاهی کنترل آن در اختیار یکی از گروه‌ها قرار می‌گیرد. نیروهای ریک مچار، معاون سابق سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی در ماه آوریل پس از درگیری کوتاهی بر سر کنترل این شهر، صدها تن از ساکنان را کشتند.

طبق گزارش سازمان ملل این شهر هم‌اکنون به صورت نیمه خالی درآمده و حدود 44 هزار تن از مردم به پناهگاه سازمان ملل در جوبا،‌ پایتخت سودان جنوبی پناه برده‌اند.

درگیری‌ها در کشور نوپای سودان جنوبی در دسامبر 2013 و پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهوری سودان جنوبی، معاون خود را به اتهام تلاش برای کودتا اخراج کرد. درگیری‌ها در جوبا چرخه‌ای از قتل‌عام‌های تلافی‌جویانه را به راه انداخت، که این کشور را تا مرز قحطی پیش برده است.

طبق برآورد گروه بحران بین‌المللی، دست‌کم 50 هزار تن از مردم کشته شده‌اند و برخی از دیپلمات‌ها بر این باورند که شمار تلفات واقعی دو برابر این میزان است. مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سودان جنوبی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی از سر گرفته شد و میانجیگران بار دیگر توقف رعب و وحشت و تراژدی در این کشور را خواستار شدند.

انتهای پیام

کد N636897

وبگردی