آفتاب

سازمان ملل قطعنامه حاکمیت فلسطینی‌ها بر منابع طبیعی‌شان را تصویب کرد

سازمان ملل قطعنامه حاکمیت فلسطینی‌ها بر منابع طبیعی‌شان را تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل امروز (شنبه) با اکثریت آراء قعطنامه حاکمیت دائم فلسطینی‌ها بر منابع طبیعی خود از جمله زمین و آب را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجمع عمومی سازمان ملل با رای مثبت 165 کشور و مخالفت شش دولت از جمله رژیم صهیونیستی، آمریکا و کانادا و رای ممتنع 9 کشور قطعنامه «حاکمیت دائم ملت فلسطین در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی و حاکمیت ساکنان عرب در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه بر منابع طبیعی‌شان» را تصویب کرد.

قطعنامه‌های مجمع عمومی گرچه الزام آور نیستند اما نشاندهنده رای و اعتقاد کشورهای جهان هستند و ابزار مناسبی برای اعمال فشار به اسرائیل محسوب می‌شوند.

براساس این قطعنامه بار دیگر بر حقوق شروع ملت فلسطین درخصوص حاکمیت بر منابع طبیعی‌شان از جمله زمین و آب تاکید شد و بدین ترتیب فلسطینی‌ها می‌توانند در صورت نقض حقوقشان و اتلاف منابع طبیعی خود و در معرض خطر قرار گرفتن آنها از سوی اسرائیل، درخواست غرامت کنند.

بر این اساس رژیم صهیونیستی در صورت تخریب دارایی‌های فلسطینی‌ها و منابع طبیعی آنها در خاک فلسطین اشغالی و قدس شرقی از طریق دیوارکشی و یا ساخت شهرک، فلسطینی‌ها می‌توانند درخواست غرامت کنند. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا براساس قوانین بین‌المللی به این موارد پایبند بوده و از منابع طبیعی فلسطینی‌ها از جمله قدس شرقی سوءاستفاده نکرده و به آنها صدمه‌ای وارد نکند.

بر این اساس همچنین از اسرائیل خواسته شده تا به اقدامات خود علیه محیط‌ زیست پایان بدهد.

انتهای پیام

کد N636754

وبگردی