آفتاب
روزبه:

باورهای دینی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش موثری دارند

باورهای دینی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش موثری دارند

قزوین- استاندار قزوین گفت: باورهای دینی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش موثری دارند و متاسفانه هنوز از ظرفیت این محافل مذهبی به درستی استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ستاد اقامه نماز استان صبح شنبه با حضور مرتضی روزبه استاندار  قزوین در مسجد امام حسین (ع) استان برگزار شد.

مرتضی روزبه در این مراسم اظهارداشت: موضوع سلامت از موضوعاتی است که در اهمیت آن شک و تردیدی وجود ندارد و تاکید دین بر شب زنده داری و سحرخیزی نیز علاوه بر ابعاد معنوی و اخلاقی نقش و تاثیر خود را در سلامت نشان می دهد.

وی افزود: سالانه ۱۶ هزار نفر کشته و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مصدوم حوادث جاده ای در کشور داریم و در استان قزوین اگرچه در سال گذشته  ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده ای را در تعطیلات نوروز داشتیم اما باهمت و هماهنگی مدیران می توان آن را به ۷۰ درصد کاهش در سال جاری رساند.

استاندار با تاکید بر اهمیت موضوعه پیشگیری بیان کرد: متاسفانه از پیشگیری غفلت می کنیم در حالیکه که بی توجهی به این اصل هزینه های بیشتری را در آینده تحمیل می کند پس باید خیلی قو تر در حوزه پیشگیری وارد شویم.

وی افزود: در پیشگیری بسیاری از آسیب ها، ضایعات و فاجعه ها را می توان کم کرد و یکی از بهترین ظرفیت ها برای این امر مساجد هستند.

استاندار با اشاره به موضوع سلامت تصریح کرد: بخشی از آموزه های دینی در حوزه سلامت است و اینکه هفته سلامت صرفا در دانشگاه علوم پزشکی مطرح و برگزار شود امر اشتباهی است و دانشگاه علوم پزشکی باید در این حوزه تولید محتوا کند اما طرح و پیگیری آن باید از طریق مساجد دنبال شود.

استاندار عنوان  کرد: در ۹ ماهه اول امسال ۲۴ فقره خودکشی در استان انجام شده است که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش در این مورد بوده ایم اما اگر از ظرفیت مساجد و محافل مذهبی بیشتر استفاده شود شاهد کاهش چشمگیر آسیب ها خواهیم بود.

وی عنوان کرد: یک هزارو ۴۰۰ مسجد و بیش از ۲۰۰ بقاع متبرکه در استان وجود دارد که هر کدام یک مرکز مهم تعلیم و تربیت هستند و جامعه ای که این همه محافل دینی دارد نباید در فضای عمومی آن اینگونه مسائل و معضلات وجود داشته باشد.

در ابتدای این جلسه بخشنامه وزیر کشور درخصوص اقامه نماز در دستگاه های اجرایی  و بندهای ۱۷ گانه آن توسط حجت الاسلام امینی مشاور استاندار در امور روحانیون و دبیر ستاد اقامه نماز استانداری تشریح و در ادامه گزارشی از برنامه ها و اقدامات خانه مشارکت سلامت مردم استان ارائه شد. 

کد N636248

وبگردی