آفتاب

پایان نشست گروه‌های سنی‌ عراق با تاکید بر وحدت در برابر داعش

پایان نشست گروه‌های سنی‌ عراق با تاکید بر وحدت در برابر داعش

اعضای شرکت‌کننده در نشست سراسری گروه‌های سنی عراقی که با محوریت مقابله با تروریسم در اربیل برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای خواهان وحدت عراقی‌ها در برابر اقدامات داعش شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در بیانیه پایانی نشست «گروه‌های سنی عراق برای رویارویی با داعش» آمده است: نه داعش حامی اهل تسنن است و نه شبه‌نظامیان حامیان شیعیان و عراقی‌ها باید برای از بین بردن خطر آنها با یکدیگر متحد شوند. ما بر وحدت عشایر کشور برای رویارویی با اقدامات تروریستی و تشویق نیروهای عشایر برای پیوستن به ارتش و نیروهای گارد ملی تاکید کرده و از دولت عراق می‌خواهیم تا روند مسلح کردن آنها را تسریع ببخشد.

گروه‌های سنی عراقی تاکید کردند: وظیفه آزادسازی شهرها و مناطق اشغال شده عراق بر عهده ساکنان آن استان‌ها و با کمک نیروهای امنیتی است و بی‌توجهی به این مساله می‌تواند اوضاع را در این استان‌ها بیش از پیش پیچیده کند.

در این بیانیه تاکید شده است، دولت عراق باید به برنامه‌های خود در زمینه تحقق آشتی ملی واقعی و اجرای قوانین مربوط به عفو عمومی و برابری و تشکیل گارد ملی و پایان دادن به تمام اقدامات مسلحانه و جنایتکارانه عمل کند و در ساختار ارتش نیز باید بازنگری شود تا شایسته‌سالاری به آن بازگردد.

در این بیانیه آمده است: درخصوص آوارگان نیز دولت عراق باید به وظایف اخلاقی و انسانی خود عمل کرده و بودجه لازم را در این زمینه به آوارگان عراقی بدهد. دولت باید صندوق بازسازی مناطق آسیب‌دیده را ایجاد کرده و جامعه بین‌الملل در روند بازسازی این مناطق از طریق ایجاد یک صندوق بین‌المللی مشارکت کند.

پیشتر رافع العیساوی، از وزرای پیشین دولت عراق و از رهبران جناح سنی این کشور از تشکیل سه کمیته برای پیگیری اجرای مصوبات این نشست خبر داده بود.

فعالیت نشست سراسری گروه‌های سنی عراق از روز پنجشنبه با حضور اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق و تعدادی از شخصیت‌های بین‌المللی و عراقی از جمله سفرای آمریکا، انگلیس و فرانسه در عراق در اربیل آغاز شد.

این در حالی است که سلیم الجبوری، رئیس پارلمان و تعدادی از رهبران عشایر عراق مشارکت در این نشست را تحریم کرده بودند چراکه معتقد بودند که نشست بیشتر رنگ و بوی طایفه‌ای دارد.

انتهای پیام

کد N636188

وبگردی