آفتاب

آژانس بار دیگر پایبندی ایران به توافقنامه ژنو را تائید کرد

آژانس بار دیگر پایبندی ایران به توافقنامه ژنو را تائید کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی جدید بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای ژنو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این نکته تاکید دارد که ایران در راکتور آب سنگین اراک و دیگر تاسیسات هسته ای خود هیچگونه فعالیتی مبنی بر توسعه برنامه هسته ای را انجام نداده است. 

در این گزارش همچنین آمده که ایران در غنی سازی اورانیوم نیز سقف پنج درصد را رعایت کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: ایران در تاریخ ۲۵ نوامبر بصورت موقت فعالیت برای تغییر و تولید سوخت را در تاسیساتی که از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ دسامبر مورد بازرسی بازرسان آژانس قرار گرفت متوقف کرده است. 

ایران این اقدامات را بر اساس توافقی که در نوامبر سال گذشته در شهر ژنو با کشورهای ۱+۵ به امضا رساند و به برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) معروف شد انجام می دهد. بر اساس این توافقنامه ایران و ۱+۵ از طریق مذاکره باید به یک توافق جامع هسته ای برسند. برنامه اقدام مشترک تا کنون دو بار تمدید شده است. 

در گزارش رویترز آمده، به نظر می‌رسد که ایران به‌زودی عملیات تولید سوخت را از سر بگیرد و یک منبع دیپلمات نیز گفت، مشکلی در این زمینه نمی‌بیند.

در توافق اولیه ژنو (۳ آذر ۱۳۹۲) ایران پذیرفت که ذخایر اورانیوم ۲۰درصدی خود را یا رقیق کرده و یا به سوخت تبدیل کند. پس از تمدید توافقنامه ژنو، ایران پذیرفت که ۲۵ کیلوگرم دیگر از اکسید اورانیوم ۲۰درصدی یا یک‌چهارم کل ذخایر اکسید اورانیوم خود را در مهلت مقرر به سوخت هسته‌ای تبدیل کند. دیپلمات‌ها می‌گویند، این به معنای تبدیل حدود پنج کیلو اکسید اورانیوم در هر ماه است.

کد N636109

وبگردی