آفتاب

چورکین: سازمان ملل پرونده شکنجه‌های سیا را بررسی می‌کند/ قطعنامه فلسطین رای می‌آورد

چورکین: سازمان ملل پرونده شکنجه‌های سیا را بررسی می‌کند/ قطعنامه فلسطین رای می‌آورد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: موضوع شکنجه مظنونان تروریست به دست سازمان سیا قطعاً در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بحث گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، به گفته ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، مساله شکنجه مظنونان توسط سیا در زمانی که کشورها گزارش تحولات حقوق بشری خود را ارائه می‌دهند، بررسی می‌شود.

چورکین در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: این مساله قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرد چراکه ما کنوانسیونی علیه شکنجه داریم و مخبر ویژه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کند. سخنان نماینده روسیه در پی انتشار گزارش سنای آمریکا از شکنجه‌های مظنونان تروریست به دست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مطرح شد.

چورکین همچنین درباره مساله فلسطین نیز تاکید کرد، پیش‌نویس قطعنامه فلسطین که به شورای امنیت تسلیم شده، 9 رای لازم را از مجموع 15 کشور اخذ خواهد کرد اما ممکن است آمریکا از حق وتوی خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: اطمینان دارم پیش‌نویس فلسطین 9 رای را به دست می‌آورد اما ممکن است وتو شود. احتمال برد فلسطین با ورود برخی کشورهای جدید به شورای امنیت از جمله ونزوئلا، آنگولا، مالزی اسپانیا و نیوزیلند بیشتر می‌شود.

طبق اظهارات این دیپلمات، مشخص نیست که روند صلح خاورمیانه در چه مسیری حرکت می‌کند و برخی معتقدند که این روند به بن‌بست رسیده است و مساله اینجاست که چطور باید آن را به حرکت وادار کرد.

کشور اردن روز چهارشنبه هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه فلسطین را تقدیم شورای امنیت کرد و در آن ضرب‌الاجل 12 ماهه برای سازش جامع تعیین شده است. همین‌طور مساله تشکیل «کشور مستقل فلسطین» و خروج نیروهای صهیونیست از اراضی اشغالی فلسطین تا 2017 در این پیش‌نویس ذکر شده است.

انتهای پیام

کد N635999

وبگردی