آفتاب
علیرضا محجوب:

بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حركت كرد

بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حركت كرد

نگاه دولت به سختی كار بر اساس تعیین از طریق بدی آب و هوا بود كه منجر به تغییراتی در این بند، شده است. همچنین در ارتباط با بحث مزد، نگاه بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حركت كند و این مهم نیازمند بالا رفتن فرهنگ سازمانی و جامعه است.

نشست هم‌اندیشی مدیران حرفه‌ای حوزه منابع انسانی با حضور علیرضا محجوب دبیركل خانه كارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در ابتدای این نشست ضمن تشكر از دعوت برای حضور در جمع مدیران منابع انسانی این فرصت را مغتنم شمرد و گذری تاریخی بر مباحث منابع انسانی و دیدگاه‌های مدیریتی بر نقش انسان در تولید ثروت گفت: این نقش به مرور از جایگاه نگاه ماشینی به نگاه انسانی، تغییر پیدا كرد. دیالوگی كه در مجامع جهانی كارگری به دنبال آن هستند، پیمان‌های دسته‌جمعی است كه محورهای آن سه‌جانبه‌گرایی (دولت، كارگر، كارفرما) است و نتایج آن می‌تواند در قالب قانون، كمك به قانون یا مواردی كه در قانون مشخص نیست، ظهور پیدا نماید.

سعادت، مدیرعامل مجتمع فنی تهران نیز در این نشست گفت: اقتصاد دانش‌بنیان دارای سه مولفه انسان، فناوری و فرآیند است ولی نقش انسان نسبت به دو مولفه دیگر پر رنگ‌تر است.

وی ادامه داد: در عرصه كنونی جامعه و سازمان‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش می‌روند بنابراین نقش سرمایه‌های انسانی در بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد و سرمایه انسانی "سبز" تاکید بر آموزش نیروی انسانی در جهت حفاظت بیشتر از محیط زیست دارد.

مدیرعامل مجتمع فنی تهران با اشاره به حضور این مجتمع در تهران و کشور اظهار داشت: مجموعه برند مجتمع فنی تهران با بیش از 70 نمایندگی در گستره كشور و شعب متعدد در تهران بالاترین سطح آموزش مهارت‌های حرفه‌ای را به متقاضیان برای كسب مهارت ارایه داده و دکترین خود را کارآفرینی و توسعه اشتغال قرارداده است.

در ادامه اعضای هسته مركزی مدیران حرفه‌ای منابع انسانی به صورت محتصر مطالب خود را عنوان کردند.

علی محمدی با اشاره به تعاریف نامشخص از مشاغل سخت و زیان‌آور تصریح کرد: كارگران در پروژه‌ها با پایان پروژه به راحتی جذب فعالیت دیگر نمی‌شوند.

وی همچنبن در خصوص بیمه بیکاری کارگران نیز یادآور شد: در ارتباط با بیمه بیكاری، آراء متناقضی، صادر می‌شود.

میرخانی از ایران خودرو با بیان اینکه در حالی كه در جوامع كارگری، نگاه حداقلی بر مزد است ولی در مقابل، نگاه حداكثری به پرداخت بیمه و مشاركت در فعالیت و آموزش (توانمندسازی) و توقع نوآوری وجود دارد.

وی تاکید کرد که نگاه‌ دستگاه‌های نظارتی بر قراردادها، سلیقه‌ای است.

نظیری رئیس بیمارستان تهران كلینیك نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت روانی کار محیط کار خاطرنشان کرد: به بهداشت روانی كار در قوانین توجه نشده است علی‌الخصوص در جوامع پرستاری با وجود چند شیفت بودن، دائماً در استرس شغلی بسر می‌برند.

منصوری از شركت موننكو نیز بر ضرورت تعیین وضعیت در مورد قرارداهای مدت معین و شفاهی و قرارداد دائم تاکید کرد.

یونسی نیز از شركت ایتوك هم در سخنانش به اختلاف سلیقه در مورد پرداخت بیمه بیكاری اشاره کرد و خواستار تعیین وضعیت برای نیروهای ایرانی شاغل در پروژه‌های خارج از کشور شد.

کرباسیان و ایروانی از شركت پتروپارس و فراب هم در سخنانشان خواستار رسیدگی به مشكلات كارگران در پروژه كارگاهی و قرارداد موقت شدند.

جواد محجوب، از مجتمع فنی تهران نیز در سخنانش، با تاکید بر تعیین تكلیف سند توسعه منابع انسانی كشور ابراز داشت: وجود یك سیستم كارآمد حاكمیتی برای نظام كاریابی ضروری است.

وی با بیان اینه لازم است تا رعایت پرداخت بیمه بیكاری برای كاركنان شش‌ماه سابقه خدمت صورت گیرد، عنوان کرد: الزام سازمان‌ها به پرداخت اصل و جریمه هزینه بیمه، بدون اینكه سابقه برای ذینفعان منظور شود، امری واجب است.

در ادامه این نشست، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان حاضران در نشست، با تأكید بر اینكه در بسیاری از موارد مشكل قانون وجود ندارد ولی بعضاً برداشت‌های مختلف از قانون به‌وجود می‌آید؛ بیان کرد: البته برخی از نكات اشاره شده توسط مدیران، نیازمند توجه بیشتر از طریق قانون‌گذاران است. همچنین برخی در برخی از موارد نیز، قانون وجود دارد ولی اعمال آن براساس برداشت‌های متفاوت است كه مجلس و نهادهای نظارتی می‌بایست توجه بیشتری داشته باشند.

دبیرکل خانه کارگر در رابطه به مسئله سختی کار گفت: نگاه دولت به سختی كار بر اساس تعیین از طریق بدی آب و هوا بود كه منجر به تغییراتی در این بند، شده است. همچنین در ارتباط با بحث مزد، نگاه بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حركت كند و این مهم نیازمند بالا رفتن فرهنگ سازمانی و جامعه است.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تأثیر آموزش را در حقوق ارتقاء دهیم.

رئیس فراکسیون کارگری در خصوص قراردادهای کار اظهار داشت: به استناد ماده 7 در تنظیم قرارداد قانونی به دوگونه است: قرارداد شفاهی و كتبی موقت در حال حاضر، شفاهی هستند.

محجوب با بیان اینکه در بحث تحقیق و تفحص مجلس بحث پرداخت بیمه بیكاری یا حداقل شش ماه كاركرد تأكید شده است، تصریح کرد: موارد تخلفات در تحقیق و تفحص مشخص شده و به مراجع ذی‌الصلاح ارایه شده است.

دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: برداشت‌ها و آراء متفاوت به جهت این است كه انسان‌ها تصمیم‌گیر هستند بنابراین آراء متفاوت طبیعی است البته بایستی سیستم‌های نظارتی، حوزه‌های عملیات خود را توسعه دهند.

وی با در ارتباط با سند توسعه منابع انسانی، راه ورود به آن را گفتگوی اجتماعی دانست و افزود: به وجود آمدن تفاهم بر روی حقوق بنیادین و تنظیم قرارداد به سمت "پیمان‌های سه‌جانبه " می‌تواند مشکلات را حل کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نظام كاریابی در دنیا بیشتر در حوزه كارفرمایان است و دولت‌ها کمتر در این موضوع دخالت دارند.

نوابخش از مجتمع فنی تهران نیز به مباحث انگیزشی و روانی كاركنان در سازمان اشاره داشت و در ادامه در ارتباط با برگزاری دومین كنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه‌ انسانی مطالب خود را بیان كرد.

در پایان جلسه، مقرر شد اطلاعات ارتباطی اعضاء برای هسته اصلی گروه ارسال شود و انتظارات از یك كارگروه تهیه شود و اعضاء كمیته كه نظرات خود را در ارتباط با کارگروه‌ها ارایه کرده‌اند، برای مابقی اعضاء برای تكمیل نظرات ارسال شود.

کد N635127

وبگردی