آفتاب
حجت الاسلام نوروزی:

264 امامزاده استان قزوین به قطب های فرهنگی تبدیل می شوند

264 امامزاده استان قزوین به قطب های فرهنگی تبدیل می شوند

قزوین- خبرگزاری مهر: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: 264 بقعه متبرکه در استان وجود دارد که می کوشیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام 265 امامزاده استان را به قطب های فرهنگی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش وقف و رسانه ظهر پنج شنبه با حضور مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، رئیس کل اداره اوقاف شهرستان قزوین، سایر مسئولان و اهالی رسانه در محل سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی نوروزی در این همایش بیان کرد: رهبری معظم انقلاب در حوزه وقف و بقاع متبرکه در دیدار با مسئولان توصیه های متعددی را مورد تاکید قرار داده اند که مبنای حرکت و انجام فعالیت های ما در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین است.

وی ادامه داد: تبدیل کردن امامزاده ها به قطب های فرهنگی یکی از توصیه های مهم و اساسی رهبری در این حیطه است که پیرو همین توصیه در حال حاضر از ظرفیت فرهنگی 85 بقعه و امامزاده در استان قزوین استفاده می شود که با فراهم شدن زیرساخت ها می کوشیم تمام 265 امامزاده و بقعه متبرکه استان را تبدیل به قطب های فرهنگی کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به برخی از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی شاخص در امامزاده های استان، اظهار کرد: از لحظه تحویل سال تا پایان اسفند ماه در امامزاده های شاخص استان برنامه های فرهنگی برگزار می شود که اجری طرح آرامش بهاری جهت استقبال از سال نو در جوار امامزاده حسین(ع) و سایر امامزاده های استان از این جمله است.

این مسئول افزود: برنامه سوگواره یاس نبوی که در سراسر کشور به همت ادارات اوقاف به صورت سراسری و یکپارچه برگزار می شود، برگزاری برنامه نشاط معنوی در تابستان برای جوانان و نوجوانان، تربیت مربیان و حافظان قرآن از جمله ابتکارات و اقدامات مهم اوقاف در جهت ارتقای فرهنگ ناب شیعی در میان مردم و تبدیل کردن امامزاده ها به قظب های فرهنگی است.

حجت الاسلام نوروزی گفت: در زمینه اجرای طرح بصیرت عاشورایی اوقاف قزوین در شرایطی رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داد که نفرات برتر این حوزه استان های مطرح و بزرگی چون تهران، شیراز و اصفهان بودند.

توسعه موقوفات فعلی برای رفع نیازهای موجود ضروری است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دومین توصیه رهبری به مسئولان اوقاف بیان کرد: توسعه موقوفات موجود یکی دیگر از توصیه های اکید رهبری در حیطه وقف است. در همین رابطه می توان با توسعه رقبات میزان درآمدزایی از موقوفات و به تبع آن پاسخگویی به نیازهای جامعه را افزایش داد.

وی بیان کرد: روی آوردن به وقف در حیطه های جدید یکی دیگر از موارد جدی است که باید در حوزه اوقاف و امور خیریه مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در همین رابطه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیش از 770 هدف را برای موقوفات در نظر گرفته است که می توان از این اهداف در جهت رفع نیازهای روز بهره جست.

حجت الاسلام نوروزی افزود: وقف تنها در جهت برآوردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه می تواند در مواردی نیز کارکرد سیاسی به خود بگیرد چنانکه در دوره رضاخان با ممنوعیت برافراشتن علم و بیرق دسته های عزاداری امام حسین(ع)، مردم با اهدای اموال خود در راه عزای سیدالشهدا(ع) روی به کارکرد سیاسی وقف آوردند.

وی در رابطه با ضرورت حفاظت از موقوفات در برابر تعرضات موقوفه خواران بیان کرد: متاسفانه موقوفه ای که مورد تعرض موقوفه خواران قرار می گیرد در معرض خطر از بین رفتن قرار می گیرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قزوین ادامه داد: در همین رابطه تاکنون برای بیش از 700 مورد از اموال وقفی استان وقفنامه و سند مالکیت اخذ کرده ایم که با اخذ 300 مورد دیگر تا پایان سال 94 تمام موقوفات استان را از تعرض نگاه می داریم.

حجت الاسلام نوروزی گفت: در زمینه حفاظت از موقوفات استان از تعرضات موقوفه خواران، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

افتتاح اولین بیمارستان خیریه همودیالیز از محل موقوفات

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: افتتاح اولین بیمارستان خیریه "همودیالیز" در سطح کشور برای بیماران و مردم استان از محل موقوفات حاج محمد خزانه یکی دیگر از عواید حسنه اوقاف برای جامعه است.

این مسئول گفت: مردم این استان سابقه دیرینه ای در زمینه فرهنگ وقف و امور خیریه دارند چنانکه قدیمی ترین وقفنامه کشور در قزوین صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد موقوفات مردم قزوین اختصاص به امام حسین(ع) دارد و از محل همین اوقاف طی روزهای گذشته در ایام پیاده روی زائرین در اربعین حسینی به بسیاری از موکب ها در کشور عراق کمک شد.

حجت الاسلام نوروزی افزود: همچنین از محل این موقوفات درمانگاه خیریه و مجتمع 160 واحدی بیدستان آماده بهره برداری است و عملیات ساخت مجتمع رفاهی الماس شهر در محمدیه در محله گودبرداری قرار دارد.

اداره اوقاف نیازمند یاری رسانه ها در حوزه ترویج فرهنگ وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تشکر و قدردانی از همه رسانه ها و اصحاب قلم در قزوین گفت: رسالت خبرنگاران و اصحاب قزوین در رابطه با فرهنگ وقف بسیار تاثیرگذار و اساسی است تا جایی که می توانند مسئولان را در انجام وظایف خود یاری دهند.

حجت الاسلام نوروزی گفت: اصحاب قلم و رسانه با تشویق و ترویج فرهنگ وقف در جامعه می توانند خود جزو واقفین محسوب شوند و یا در اجر و ثواب وقف صورت گرفته از طریق آگاه سازی های خود شریک باشند.

 

 

کد N634619

وبگردی