آفتاب
نیکبخت:

اقتصاد مقاومتی باید هر تکانه ای را از کشور دفع کند

اقتصاد مقاومتی باید هر تکانه ای را از کشور دفع کند

همدان- استاندار همدان گفت: اقتصاد مقاومتی باید بگونه ای محقق شود که هر تکانه ای را از کشور دفع کند که این امردرگرو توسعه صادرات، استفاده بهینه از امکانات، تعامل مناسب دولت با جهان با تدابیر رهبری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناصر نیکبخت ظهر پنج شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان با عنوان اینکه در حوزه مالیاتی فشار بر استان زیاد است، افزود: در حوزه مالیات علاقمند به فشار بر مردم نیستیم، اما فراموش نشود که استان همدان یک استان کشاورزی است و از آنجاییکه بخش کشاورزی از مالیات معاف است به کسبه، اقشار مردم و صنعتی که آسیب دیده فشار وارد می شود.

وی همچنین به رشد ۲۵ درصدی میانگین درآمدهای کل کشور اشاره داشت و افزود: دولت ناگزیر بوده که مالیات ها را افزایش دهد اما اختلافات استانی جای بررسی دارد، چرا که متاسفانه در استان همدان این رشد بالاتر از حد کشوری و در حدود ۵۰ درصد است که متناسب با سایر نقاط و میانگین کشوری نیست.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه نباید وضعیت کنونی دولت را نادیده گرفت، اذعان داشت: در دولت قبل ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی بدست آمد که در سال های گذشته بطور میانگین دو  و نیم میلیون بشکه نفت با متوسط قیمت هر بشکه ۱۳۰ دلار فروخته می شد که در حال حاضر هم تعداد و هم قیمت بشکه های نفت به شدت کاهش یافته است.

نیکبخت با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری افزود: باید اقتصاد مقاومتی به گونه ای محقق و عملی گردد که هر تکانه ای را از کشور دفع کند و این در گرو توسعه صادرات، استفاده بهینه از امکانات، تعامل و روابط مناسب دولت با جهان و با تدابیر مقام معظم رهبری ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود چنین شرایطی، دولت طرح تحول نظام سلامت را در دست اجرا دارد تا آنگونه که شایسته مردم است به آنان خدمت شود.

استاندار همدان با بیان اینکه دولت ۷۰ درصد از بودجه را به طرح های عمرانی اختصاص داده است، عنوان کرد: این در حالی است که در گذشته میزان بودجه تخصیص یافته به طرح های عمرانی ۲۸ درصد بود.

گردنه اسدآباد یک شاهراه کشوری است و حل کردن معضلات این مسیر، مشکلی از مشکلات استان و کشور را حل خواهد کرد

نیکبخت با اعلام اینکه همه شهرستانهای استان در نظر ما یکسان است،  افزود: از آنجاییکه گردنه اسدآباد یک شاهراه کشوری است حل کردن معضلات این مسیر، مشکلی از مشکلات استان و کشور را حل خواهد کرد.

وی به زحمات و خدمات ارائه شده از سوی سازمان های مختلف استان در راستای حرکت زوار به سوی کربلا اشاره کرد و گفت: هلال احمر، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، علوم پزشکی و شهرداری ها همه یاری کردند تا مانوری از حضور شیعیان در برابر دیدگان مردم جهان به چشم خورد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس نیز با بیان اینکه باید در بخش سرمایه گذاری توازن منطقه ای استان رعایت شود، افزود: باید کار در این حوزه به گونه ای باشد که توازن رخ دهد و متمرکز مرکز استان نشود.

بهروز نعمتی با اشاره به اینکه ۷۳ درصد از بودجه معطوف به بخش ملی است، گفت: تنها ۱۷ درصد از بودجه به بخش استانی تعلق دارد که با تعامل ها، گفتگو و ارتباط مدیران می توان به اعتبار لازم دست یافت.

وی به مالیات بر ارزش افزوده اشاره و عنوان کرد: تدبیری برای حفظ پیمانکارها در استان اندیشیده شود تا با پرداخت بدهی آنها، به عنوان ابزار کار در راستای اجرای فعالیت ها قرار گیرند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس همچنین به مشکل فضای دانشگاه سیدجمال اسدآبادی، نبود دستگاه سی تی اسکن در شهرستان و بودجه لازم برای کاهش حادثه خیزی گردنه اسدآباد اشاره کرد.

مدیر کل امور اقتصاد دارایی همدان نیز با بررسی میزان درآمدهای استان در هشت ماهه سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته عنوان کرد: مقایسه درصد افزایش درآمد سال ۹۴ به ۹۳ و سال های قبل از آن تا سال ۹۰ به ترتیب ۵۰ درصد، ۱۹ درصد، ۲۸ درصد و ۵۱ درصد بوده که متاسفانه باید برای این ۵۰ درصد راهکاری اندیشیده شود.

ناصر محمودی عمده در آمدهای عمومی استان را از راه مالیات دانست که ۱۸ درصد رشد عملکرد داشته و افزود: درآمدهای عمومی استان علاوه بر مالیات، از طریق خدمات و فروش کالا، جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه تامین می شود.

وی همچنین ثبت احوال، گمرک، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی، محیط زیست و صنعت و معدن را به عنوان سازمان هایی نام برد که با کاهش درآمد روبرو بوده اند.

 

 

 

 

کد N634562

وبگردی