آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

خطر همچنان در کمین زیبایِ خوش صدا/ دستگیری شکارچیان "سهره" در پلدختر

خطر همچنان در کمین زیبایِ خوش صدا/ دستگیری شکارچیان "سهره" در پلدختر

پلدختر - پس از دستگیری شکارچیان سهره در ازنا، نورآباد و خرم آباد این بار شهرستان پلدختر شاهد دستگیری دو شکارچی این پرنده زیبا و خوش صدا بود.

امیررضا محمدی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نیروهای اجرایی اداره محیط زیست شهرستان پلدختر در ادامه گشت و کنترل و جلوگیری از تخلفات شکار صید غیر مجاز، موفق به دستگیری دو نفر متخلف شدند که اقدام به زنده گیری سهره کرده بودند.

وی گفت: از متخلفان دو قطعه پرنده به همراه ادوات و تور زنده گیری پرندگان کشف و ضبط شد که پرونده این متخلفان از سوی محیط زیست تشکیل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر افزود: همچنین از دو شکارچی متخلف که قصد شکار پرندگان را داشتند دو قبضه سلاح ساچمه زنی نیز کشف و ضبط شد.

محمدی نژاد یادآور شد: متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی شهرستان پلدختر معرفی شدند.

بنابر این گزارش دستگیری شکارچیان سهره در شهرستان پلدختر در حالی طی امروز رخ داد که پیش از این نیز طی سالجاری شکارچیان این پرنده زیبا و خوش که اقدام به زنده گیری سهره می کنند در دیگر شهرستانهای استان از جمله نورآباد، ازنا و خرم آباد نیز دستگیر شده بودند.

در آخرین محموله کشف شده در این به دنبال عملیات یگان اجرایی محیط زیست شهرستان نورآباد اکیبی پنج نفره از قاچاقچیان پرنده شناسایی و دستگیر و به همراه آنها ۴۰ قطعه پرنده سهره زنده کشف و ضبط شد.

تجارت پرندگان شکاری برای فروش در بازارهای حاشیه خلیج فارس و فروش سهره برای نگهداری در قفس خانه ها و مغازه ها هر کدام پرده ای از رنجی است که حیات وحش استان لرستان را سالها درگیر کرده و برای آن پایانی نیست.

"سهره" که در زبان محلی به آن "سیره" گفته می شود پرنده ای رنگارنگ و خوش صداست که همین زیبایی کار دستش داده تا مورد توجه قرار بگیرد و طالبان زیادی در بازار پرندگان داشته باشد.

استفاده از روشهای مختلف اعم از ایجاد "کومه" برای زنده گیری و یا طعمه قرار دادن جفت نر پرنده در تور صیادی که با صدای زیباش دیگر پرندگان ماده را به خود می خواند تنها بخشی از حربه های شکارچیان این پرنده است.

گفته می شود بستگی به شکل و ظاهر پرنده، سهره در بازارهای مختلف از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان معامله می شود در حالیکه میزان جرایم برای زنده گیری این پرنده ناچیز بوده و بازدارنده نیست.

کد N634559

وبگردی