آفتاب

پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در سرما با گرم کردن اصولی

پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در سرما با گرم کردن اصولی

مدرس تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد شوشتر گفت: راه عمده جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های ورزشی در فصل سرما خوب گرم کردن است.

محمد سجادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: گرم کردن خوب از عوامل جلوگیری از آسیب دیدگی است، چرا که وقتی فرد بدن خود را خوب گرم کند تمام چرخه‌های بدنی آماده‌اند تا حرکات ورزشی را تحمل کنند. این مهم‌ترین عامل می‌باشد و عامل دیگر این است که تمرینات را به سمتی ببریم که گردش خون زیادتری برای بدن بوجود آید. در شرایط هوای سرد احتیاج است ورزشکاران زمان و مسافت بیشتری را به ورزش خود اختصاص بدهند که این پروسه باعث می‌شود دمای بدن بالا باشد و حرارت داخلی بدن کمک می‌کند که آن تمرین بهتر انجام شود.

وی ادامه داد: در بحث سرد کردن هم بهتر است همراه آن تحرک باشد، به طور مثال مرسوم است که برای سرد کردن ورزشکاران ابتدا راه بروند و سپس حرکات کششی انجام دهند. سرد کردن در هنگام سرما باید انجام شود چرا که بدن پس از ورزش کردن عرق می‌کند و ایستادن و به طور مستقیم ورزش را متوقف کردن باعث می‌شود فرد در معرض سرما قرار بگیرد که منجر به سرماخوردگی یا حتی آلرژی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شوشتر افزود: هر چقدر که از زمان تمرین به جلوتر می‌رویم، پوشش تمرینی باید عوض شود و به لباس پوشیدن تنوع داد، چرا که این شرایط باعث می‌شود که بدن سازگاری بیشتری با محیط سرد داشته باشد. همچنین با ورزش در هوای سرد گردش خون بیشتر می‌شود که این خود حرارت و آب بیشتری را به بدن می‌رساند و در نهایت باعث می‌شود که مقدار دمای داخلی بدن تنظیم شود.

وی درباره بهبود ایمنی به هنگام ورزش در سرما، تصریح کرد: چیزی که بسیار مهم است و بخش عمده را در بر می‌گیرد، خوب گرم کردن است. همچنین استفاده از مایعات هنگام تمرین را توصیه می‌کنم، چرا که آب بدن در تمرین و در شرایط سرما کم می‌شود و حتما با استفاده از مایعات باید این کمبود بدن جبران شود. در نهایت این را هم باید بگویم که برای ورزشکاران خواب بسیار مهم است و باید شرایط مناسب زمانی برای خوابیدن در نظر گرفت.

سجادیان به مصدومیت‌های ورزشکاران در هوای سرد اشاره و بیان کرد: معمولا در هوای سرد وقتی مصدومیتی پیش می‌آید به دلیل این‌که هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند، ورزشکار درد مصدومیت را چندان متوجه نمی‌شود، به همین دلیل به ورزشکار توصیه می‌شود که در صورت پیش آمدن این شرایط، حتما آن را پیگیری کند چرا که به مصدومیت‌هایی از جمله خون مردگی، مرگ سلولی یا شکستگی حتما باید خیلی زود رسیدگی شود تا مشکلات بیشتری بوجود نیاید.

انتهای پیام

کد N634031

وبگردی