آفتاب
یک اقتصاددان:

برخی از سرمایه گذاری‌ها در کشور به سمت دلالی رفته است

برخی از سرمایه گذاری‌ها در کشور به سمت دلالی رفته است

اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در ایران متاسفانه شاهد تعطیلی برخی از صنایع و حرکت سرمایه گذاری‌ها به سمت دلالی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "ابراهیم رزاقی" چهارشنبه 26 آذر در همایشی که با عنوان سیاست‌های اقتصادی دولت در دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی برگزار شد، با اشاره به اینکه کشورهای صنعتی معدودی در دنیا وجود دارد، اظهارکرد: ساختار جهانی به گونه‌ای است که به سایر کشورها که نزدیک 150 کشور است اجازه صنعتی شدن داده نمی‌شود چراکه این کشورها مواد خام کشورهای صنعتی را تولید می‌کنند و باید به آن کشورها وابسته بمانند.

وی افزود: در نظام اقتصادی کنونی این گونه به نظر می‌سد که آدم عاقل کسی است که به دنبال حداکثر سود خود برود و در این نظام کمک و یاری به دیگران بی معناست و متاسفانه این تفکر در نظام اقتصادی کشور ما هم رسوخ کرده هر چند در دین و آموزه‌های اخلاقی ما خلاف این مساله مطرح است.

دکتر رزاقی تصریح کرد: طبق وصیت نامه امام خمینی(ره) و قانون اساسی کشور، سرمایه داری به معنای حداکثر سود و لذت نیست بلکه خود وسیله بوده و هدف محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: طبق اصل 43 قانون اساسی دولت عهده دار رفع برخی نیازها و کمبودهای جامعه چون امنیت، اشتغال، تحصیل و ... است اما متاسفانه دولت‌های ما در انجام این کار به خوبی عمل نکرده اند.

دکتر رزاقی تاکید کرد: در ایران شاهد تعطیلی صنایع هستیم و متاسفانه سرمایه گذاری‌ها به سمت دلالی رفته و این در حالیست که درآمد حاصل از دلالی هم از منظر دینی نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشور دینی_ اسلامی برای دلار یارانه در نظر می گیریم و با وارد کردن کالاهای بی شمار خارجی تولیدکنندگان خود را ضعیف می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، تصریح کرد: متاسفانه پولها و وام‌هایی که دریافت می شود در بخش تولید به کار گرفته نمی‌شوند و برای دلالی مورد استفاده قرار می گیرند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی ایران دو سویه است؛ از یک سو ما فقط نفت خام می فروشیم و از سوی دیگر کالاها و مواد اصلی زندگی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم به طوریکه 40 درصد موادغذایی ما وارداتی است و کشورهای دیگر هر آن اراده کنند می توانند نفت را نخرند و یا کالاهای خود را به ما نفروشند.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر بودجه براساس مالیات‌های دریافت شده از ثروتمندان محاسبه می‌شود اما بودجه ایران براساس درآمد نفت و مالیاتی که از افراد فقیر و کارمند گرفته می شود، محاسبه می شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای دیگر به ثروتمندانی که پول خود را در حوزه تولید به کار نبرند، جریمه و مالیات سنگین تعلق می گیرد اما در کشور ما روز به روز به ثروت ثروتمندان افزوده شده و به فاصله طبقاتی افزوده می شود.

دکتر رزاقی بیان کرد: دولت مرتباً از طریق بودجه به فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی می پردازد این در حالیست که این فعالیتها بدون شکوفایی بخش تولیدی یعنی افزایش واردات و اینگونه کشور ضرر می بیند.

وی اظهار کرد: طرز صحیح استفاده از بودجه، هزینه کردن آن در حوزه‌هایی است که بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در آن حوزه‌ها ندارد بنابراین دولت باید با عنوان ثمربخشی و نه سود بخشی به بهبود این بخش ها بپردازد.

این اقتصاد دان همچنین تاکید کرد: در جهان برای صنعتی شدن، دو سیاست کلی دلار گران و دلار ارزان وجود دارد، کشورهایی همچون چین و ژاپن با سیاست دلار گران به کشورهای صنعتی تبدیل شدند به طوریکه دلار به گونه ای قیمت گذاری می شود که واردکنندگان به صرفه نمی بینند که کالاهای خارجی وارد کنند بنابراین آنها با قیمت بسیار زیاد دلار را از مردم می خریدند و مردم مایل به خرید کالاهای خارجی با دلار گران قیمت نبودند و دولت با این انباشت دلارها در بخش تولیدی سرمایه گذاری کرد و مردم را به سمت این بخش سوق داد.

وی ادامه داد: در سیاست دلار ارزان که از قبل از انقلاب در کشور رواج دارد، موفق بوده‌ایم اما با این شیوه دلار با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد، درست است که مردم با این شیوه می توانند کالاهای خارجی را به راحتی بخرند اما کار و فرهنگ کار در این میان از بین رفته و کار کردن برای مردم دیگر شرافت محسوب نمی شود بلکه درآمد از دلالی و بدون زحمت الگو می شود.

دکتر رزاقی تصریح کرد: نخستین راه حل برای رفع این مساله طبق فرمایشات امام خمینی(ره) و قانون اساسی، استقلال اقتصادی است، همانطور که در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تا استقلال نباشد، آزادی نداریم و تا آزادی نباشد، به جمهوری اسلامی دست پیدا نمی کنیم.

وی همچنین بیان کرد: راه حل بعدی اختصاص دادن یارانه به تولیدکنندگان داخلی چه در بخش صنعتی و چه در بخش کشاورزی است. تولیدکنندگان بدون حمایت دولتی نمی توانند به حیات خود ادامه دهند اما باید بر این بخش‌ها نظارت هم صورت گیرد تا حتماً یارانه‌ها و وامهای دریافتی را در این بخش به کار ببرند.

این اقتصاد دان راهکار دیگر را ساده زیستی و رعایت الگوی صحیح مصرف دانست و اظهار کرد: فرهنگ دفاع، جهاد و ایثار جای خود را به ثروت اندوزی و سودآوری هرچه بیشتر داد و فرهنگ انقلاب نتوانست در خانواده‌ها و مراکز آموزشی پیاده شود و به ویژه افزایش مراکز آموزشی پولی به این وضعیت دامن زد و فرزندان ما به گونه ای بار آمدند که فقط به دنبال مدرک و پول باشند و از دخالت و دفاع از حقوق شهروندی خود دور بمانند البته ماهواره‌ها و رسانه‌های تبلیغی نیز بی تاثیر نبوده‌اند.

دکتر رزاقی تصریح کرد: ما در کنار تهاجم فرهنگی، شاهد تهاجم اقتصادی نیز هستیم. با دلار ارزان کالاهای خارجی وارد کشور کردیم که هر کدام از این کالاها به همراه خود فرهنگ مصرف خاص خود را وارد فرهنگ ما کرده و در زندگی ما رسوخ کردند و آدمهای مصرف گرا به وجود آوردند.

انتهای پیام

کد N633725

وبگردی