آفتاب

«بحران آب» در «نگاه‌ نو»

«بحران آب» در «نگاه‌ نو»

یکصدوسومین شماره فصلنامه «نگاه‌ نو» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی این مجله عنوان شده است: بخش ویژه این شماره به «بحران آب» اختصاص داده شده است با دو مقاله از مهندس مهشید جعفری و علی میرزائی و گفت‌وگویی مفصل با عیسی کلانتری که سال‌ها وزیر کشاورزی بود. در این گفت‌وگو ضمن تأکید بر بحران آب و راه‌های برون‌رفت از این بحران هولناک، به چند موضوع مربوط به کشاورزی و مدیریت این بخش نیز پرداخته شده است.

بخش بعدی اختصاص دارد به جایزه نوبل ادبیات 2014 و ترجمه فارسی‌ رضا رضایی از خطابه نوبل که پاتریک مودیانو (برنده جایزه نوبل ادبیات 2014) در روز شانزدهم آذر 1393 در آکادمی استکهلم خواند.

بخش مقاله‌ها با مقاله‌های «مارکس و فلسفه تاریخ» (ترجمه عزت‌الله فولادوند) و برنارد لوئیس و رویارویی تمدن‌ها (پژوهش و نوشته نادر انتخابی) آغاز می‌شود و با مقاله‌هایی از محمدعلی موحد (دو نکته درباره مثنوی)، محمد دهقانی (آنچه نباید از فردوسی بیاموزیم)، ضیاء موحد (سعدی و سروانتس، دو شهسوار سخن)، کامران تلطّف (عصیان فردی و شورش اجتماعی در آثار فروغ فرخزاد)، ترجمه عبدالرسول شاکری، سعید رضوانی (دوست کافکا کیست؟)، محمد مالجو (نگرش دولت یازدهم به محیط زیست) و مهرداد فراهانی (منوچهر انور: از شور تا ماهور) ادامه پیدا می‌کند.

بخش داستان دارای دو داستان است: «خواننده اپرا» از محمد بهارلو و «آن روز بعد از ظهر» از بهومیل هرابال به ترجمه پرویز دوایی.

زندگینامه این شماره به فرخی یزدی اختصاص دارد. نویسنده این نوشته فیض‌علی نجمانف است و ترجمه آن (به شیوه فارسی تاجیکی) را حسین مسرّت به عهده داشته است.

بخش رویدادها با نوشته‌ای از علی صلح‌جو با عنوان «به یاد هرمز میلانیان» آغاز می‌شود و بعد می‌رسیم به برندگان جوایز نوبل سال 2014 (تمامی‌ رشته‌ها) و خبری از برنده جایزه گنکور 2014.

پایان‌بخش این شماره «نگاه‌ نو»، «تازه‌های کتاب» است از مهشید جعفری، کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده و بخش «انتقاد کتاب» با همکاری آبتین گلکار، احمد کاظمی موسوی، الوند بهاری، مرضیه کهرانی، و... .

«نگاه‌ نو» شماره 103 در 260 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N633711

وبگردی